مطمئنا متوجه شدید که اکثر وب سایت های آژانس های طراحی ، طراحان،استارت آپها یا حتی وب سایت محصولات و وبلاگ های شخصی شبیه هم به نظر میرسند... حتی اگر متوجه هم نشده باشید در موردش مطلب خوانده اید. بنابراین آیا اینکه هر وب سایتی یک کپی از وب سایت دیگری است نگران کننده است؟ من میتوانم صدای فریاد جمعیت اینترنتی عصبانی که به سمتم میآید و مثل من میگویند که : این خوب است، را بشنوم .
در چند سال گذشته یک روند بصری رایج برای قابل توجه بودن آنلاین ،شروع شده است.شما قبلا آن را دیده اید ، یک وب سایت کاملا عریض ، با یک عکس عریض یا ویدئویی در پس زمینه با یک متن با اندازه H1 که هدر را تزئین کرده است، لوگو سمت چپ و دکمه همبرگر سمت راست(یک منو که صفحه را به طور کامل پوشش میدهد را آشکار میکند).
این بازتابی است از آنچه که کاربران از یک وب سایت انتظار دارند ..... ممکن است من فقط Airbnb،وب سایت شما یا وب سایت خودم را توصیف کرده باشم.این هم یک روش است انعکاسی از آنچه که کاربران سایت انتظار دارند.الگوهای طراحی ،برای گرفتن یک رابط یک طرح اثبات شده یا توصیه شده برای عملکرد و کنترل آن در حالی که انتظارات کاربرانش را در نظر میگیرد، موجودند.
در حال حاضر کاربران از این طرح بسیار استفاده میکنند.آشنا و قابل تشخیص بودن،استفاده از این طرح را بسیارساده جلو میدهد.یک طراح با دانستن اینکه این فرمول کار میکند، استفاده از آن را حفظ میکند و آن را به صورت یک حلقه تکرار میکند و از نواوری و ابتکار اجتناب میکند.به همان الگو بارها و بارها میچسبد و خلاقیت را محدود میکند و همه ما اجتناب از آن را تا جایی که ممکن است دوست داریم.با این حال انتظارات کاربران در زمان طراحی همیشه در نظر گرفته میشود زیرا در نهایت آنها هستند که مهمند.
چطور به اینجا رسیدیم ؟
فقط یک دلیل وجود ندارد بلکه دلایل متعددی وجود دارد.رونق ناگهانی توجه به طراحی انلاین مسطح ،به دلیل سادگی آن، وب سایت های واکنشی و ویدئوهای محلی HTML5 و تمام چیزهایی که کمک میکردند این روند بصری به جریان اصلی تبدیل شود، را متحول کرد.تمام این تکنولوژیها با هم به یک گروه تبدیل شده و ان را ساده تر از ساخت وب سایت هایی تعاملی تر ،خلاق تر و جذاب تر ساختند.و بزرگترین طنز این است که به ایجاد این دیدگاه استاندارد کمک کرده است.
با تکامل فن اوری دستگاهها و رایانه های ما در چند سال اخیر،طراحان بیشتری تمایل دارند که از این دستگاهها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.وب سایت های واکنشی به ما اجازه طراحی فوق العاده انعطاف پذیر که امکان بهترین استفاده را از صفحه نمایش ما ، تلفن همراه هوشمند ما ، تا صفحه تلویزیون اتاق نشیمن مان را میدهند . انتقالات CSS ، جاوا اسکریپت و به روز رسانی های متناوب تر و مرورگرهای سازگارتر به ما اجازه ایجاد تجربهای تعاملی تر که در تمام دستگاهها کار میکند را میدهد.
چرا اختراع مجدد چرخ ؟
نکته دیگری که به این دیدگاه مشترک کمک میکند گسترش چارچوب های front-end است.در سال های اخیر برای سادگی ایجاد و توسعه یک وب سایت چندین چارچوب(فریم ورک) front-end ساخته شده است.فریم ورکها با طرحها و سبک ها، دکمهها و متون ، سیستم های شبکهای و پرس و جوهای رسانهای پیش ساخته ایجاد یک وب سایت پاسخگو(واکنشی) را برای طراحان ساده تر میکنند.
فریم ورک هایی مانند Boostrap از توئیتر Foundation از Zurb توسط توسعه دهندگان و طراحان سراسر دنیا برای پروژه های شخصی و تجاری استفاده میشود.این فریم ورکها در حالی که از اختراع مجدد چرخ برای نیازهای عمومی وب سایت جلوگیری میکنند، توسعه را سرعت میبخشند و بودجه را برای مشتریان کاهش میدهند.
تمها و قالبها ساخته میشوند ، خرید و فروش میشوند و بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.امروزه شما میتوانید قالب هایی که به خوبی توسعه یافتهاند و انعطاف پذیرند و قابل تطبیق با انواع طرحها و اهداف متفاوتند ، و به طراح (یا حتی کسانی که طراح نیستند) اجازه ساخت وب سایت هایی بدون داشتن دانش عمیق توسعه وب را میدهند، پیدا کنید.
فریم ورکها و قالبها فقط به پرش از یک مرحله در فرآیند ساخت وب سایت کمک میکنند.اینطور فکر کنید که آنها مانند یک بسته سس ماکارونی هستند که به خوبی سس دست ساز نیستند اما خوشمزه اند.
اینترنت برای همه، توسط همه
تقریبا همه از اینترنت استفاده میکنند.اینترنت تقریبا به عنوان یک ضرورت قابل مقایسه با آب و برق تکامل یافته است زیرا اینترنت دانش است و دانش قدرت.
اینترنت به صورتی توسعه یافته که یک کاربر،دیگر تنها یک بازدیدکننده نیست.آنها سازنده هستند آنها محتوا تولید میکنند و از این طریق دیدگاه خودشان را از طریق متن صدا یا ویدئو به اشتراک میگذارند.در حالی که هر کسی میتواند محتوا تولید کند و ان را به اشتراک بگذارد پس همه میدانند چطور یک وب سایت را طراحی کنند یاتوسعه دهند.بنابراین برای آین اشخاص تمها و قالبها بسیار مفیدند.
راه حل های خود-میزبانی مانند Squarespace نیز به همه اجازه ساخت و انتشار یک وب سایت را روی یک ویرایشگر بصری تنها با چند کلیک میدهند.
خلاقیت نمرده است
این درست است که تعدادی از وب سایت های امروزی شبیه هم به نظر میرسند اما به این معنی نیست که خلاقیت مرده است.در عوض زمان بسیارهیجان انگیزی برای طراحان و توسعه دهندگان وب است فن آوری وب هرگز به اندازه امروز قدرتمند و غیر بومی نبوده است.
مرورگرها از WebGL ، ویدئو و صدا روی صفحات وب بدون پلاگین هایی که اجازه استفاده خلاق تر را میدهند پشتیبانی میکنند.به علاوه واقعیت مجازی ، واقعیت افزوده، محل جغرافیایی، حسگرهای تلفن دورنی و سوکت های وب اجازه تجربه تعاملی در لحظه واقعی چند دستگاه را میدهند.همه این فن آوری ها میتوانند با هم تجارب بزرگ و طرح های خلاقانه شگفت انگیزی را ایجاد کنند.
این در مورد ویدئو پس زمینه تمام صفحه نیست در مورد مفهوم و محتواست و خلاقیت پشت یک تجربه. روی قابلیت این دستگاهها تمرکز کنید .روی پتانسیل بالقوه این فن آوریها برای ایجاد تجربه های مختلف و جذاب تمرکز کنید.کاری که دیگران انجام میدهند را انجام ندهید و یک روند را فقط به خاطر اینکه یک روند است دنبال نکنید .خلاق باشید و خلاقیتتان را از بند ساخت صفحات تمام صفحه واکنشی رها کنید . از 3D و ویدئو و صدا برای ایجاد تجربه و نه فقط وب سایت استفاده کنید.
این خوبه
بنابراین من نگران اینکه بسیاری از وب سایتها شبیه هم هستند نیستم،این تشابه به سادگی نشان دهنده منابع مشترکی است که ما داریم.من معتقدم این چیز خوبی است که طراحان برای ساخت محتوای خودشان و بیان آن هرطور که خودشان راحت تر هستند، ابزارهای طراحی آنلاین بیشتری داشته باشند.
در واقع هر روز انجام حجم کار زیادی شروع میشود.فقط چشمها را برای بردن جایزه کار روی وب سایت هایی مانند Awwwards باز نگه دارید. شما با میزان خلاقیتی که دنیای متنها و ویدئوهای با محوریت از دست داده است شگفت زده خواهید شد.
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت همه وب سایت ها شبیه هم به نظر می رسند، و این خوبه Rated 5 / 5 based on 2 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟