داستان عملکرد ضعیف Wii U نسبت به جد خود را تاکنون بارها شنیده اید. فکر کنیم با وجود موفقیت های Wii هیچ کس نمیتوانست چنین شکستی را برای کنسول نسل هشتمی نینتندو پیشبینی نماید. اگر اطلاعاتی که چند ماه پیش آمده را در نظر گرفته و کمی آن را بروزرسانی کنیم، Wii U هم اکنون حدود پانزده میلیون فروخته است.
این آمار و ارقام در صورتی جالب تر میشوند که بدانیم نینتندو انتظار داشت فروش این کنسول به 100 میلیون برسد. بر اساس گفته Kimishima، ریاست کنونی نینتندو، مشکلات پیرامون فروش Wii U به مشتریان به پیش از عرضه پلتفرم در سال 2012 باز میگردد:
در یک جلسهای که داشتیم، بعضیها پیشبینی کردند Wii U میتواند فروش خود را به 100 میلیون دستگاه برساند. ریشه اصلی این تفکر از موفقیت های Wii نشات میگرفت و انتظار میرفت تا Wii U آن را تکرار کند. تا زمانی که Wii به عملکرد خوب خود ادامه میداد ما باید نظر مردم را به Wii U جلب میکردیم، و این کار سادهای نبود.
چالشها برای تبلیغ Wii U از همان ابتدا آغاز شد. Kimishima نگران میزان ارتباط مردم با ویژگی های کنسول بود، همانند GamePad که به اعتقاد میاموتو، خالق افسانهای زلدا و ماریو، کار نینتندو را سخت تر میکرد. ژاپنیها امیدوارند تا برای NX این اتفاق نیافته و مشکلاتی که آنها پیش از عرضه Wii U داشته اند، تکرار نشود.
نکته جالب اینجاست همچنان شاهد اطلاعات دقیقی از NX نیستیم، در صورتی که این کنسول کمتر از یک سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد. همین عامل میتواند کار نینتندو برای جذب مشتری را سخت تر از همیشه نماید. از طرفی توضیح چگونگی عملکرد کنسول به بهترین شکل ممکن خود یکی از بزرگترین مشکلات کمپانیها هست. این موضوع برای نینتندو هم بیشتر به چشم میآید.
چون آنها همیشه به خلاقیت های سخت افزاری در کنسول های خود اهمیت زیادی میدهند. البته این تمام ماجرا نیست. Hirokazu Shinshi، مدیریت تولد نینتندو، در ادامه به افزایش رشد تولید محصولات و ماهیت پیچیده ساخت دستگاه های نینتندو اشاره کرد.
همان طور که میدانید این افزایش هزینهها به ساخت بازیها هم سرایت کرده. بنابراین نینتندو امیدوار است تا موفقیت های NX موجب شود تا این کمپانی برای تولید سخت افزار و نرم افزارها دست به ریسک بیشتری بزند. طبیعتا مقصود از این ریسک، ارائه خلاقیت هایی است که بازار تاکنون نمونه های مشابه را به خود ندیده. میاموتو پیرامون این قضیه گفت:
موفقیت های بزرگی که در بعضی زمینهها به دست میآیند میتوانند عناوین شکست خورده را پوشش داده و به ما اجازه دهند تا دوباره دست به ریسک بزنیم. هدف اولیه ما این است تا بازی را بسازیم که فروش خود را به حدود یک تا دو میلیون برساند. طبیعتا نمیتوانیم با انتشار یک عنوان روی ژاپن و فروش 300 هزار نسخهای پاسخ گوی هزینه های خود باشیم. پس نگاه اصلی ما به بازار جهانی است.
نینتندو در گذشته قول داده بود تا هنگام انتشار NX شاهد عناوین بزرگی خواهیم بود. بیش از این میدانیم آنها The Legend of Zelda: Breath of the Wild را برای این کنسول در نظر گرفته اند. باید منتظر اطلاعات بیشتر باشیم. بد نیست بدانید NX مارس سال آینده عرضه خواهد شد. شایعات نشان میدهند پلتفرم جدید نینتندو که به نظر میرسد ترکیبی از یک کنسول دستی و خانگی هست، قدرتی برابر پلی استیشن نئو دارد.