بهینه سازی وب سایت SEO
شرکت طراح نرم افزار پیشگام (TNP) با پشتوانه تجربیات و تحقیقاتی که در طی سالیان متمادی حاصل شده است و با تکیه بر توان تخصصی کارشناسان مجرب خود در حوزه بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر (SEO)، وب سایت شما را مطابق با آخرین استانداردهای جهان بهینه مینماید که این امر باعث افزایش رتبه سایت، بالا رفتن ترافیک سایت و نهایتاّ ازدیاد مشتریان شما میگردد.
خدمات بهینه سازی وب TNP :
- بدست آوردن درک صحیحی از زمینه فعالیت شما
- مشخص کردن کلمات کلیدی مناسب
- رعایت استانداردهای بهینه سازی در طراحی و کدنویسی وب سایت
- تولید محتوای مناسب و کاربر پسند
- قرار دادن کلمات کلیدی در متن محتوای سایت
- استفاده از تگها جهت هدایت خزنده های موتورهای جستجوگر
- انتخاب نام مناسب برای صفحات سایت
سئو سایت
SEO یا سئو به معنی بهینه سازی سایت در موتور های جستجو (Search Engine Optimization) و امروزه یکی از مراحل مهم و پر اهمیت در طراحی وب سایت میباشد. سئو سایت در معنای پیاده سازی الگوریتمها و استانداردهای گوگل میباشد که در نتیجه عمل قرارگیری در صفحه اول گوگل به واسط کلمات کلیدی خاص و عبارت بهینه سازی وب سایت را حاصل مینماید.
بهینه سازی سایت
شما کار طراحی سایت را به اتمام رسانیده اید ولی هنوز به آن اندازهای که انتظار دارید بازدید کننده ندارید. مشکل اینجاست که شما هنوز روی یکی از راه های خیلی مهم و مفید افزایش بازدید طراحی وب سایت کار نکرده اید. یعنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا همان سئو سایت
سئو وب سایت
Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور های جستجو ) عبارت است از مجموعه تکنیکها و مهارت هایی که به یک سایت اجازه میدهد ترافیک و بازدید کننده های بیشتری از موتور های جستجو نظیر Google ، Yahoo و یا Microsoft داشته باشد.
سئو را میتوان به دو محدوده اصلی تقسیم نمود :
۱- off-page سئو: کارهایی که به طور مستقل از طراحی وب سایت شما انجام میگیرد.
۲ – on-page سئو: کارهایی که طراحی سایت شما را تغییر میدهد تا رتبه بهتری را در موتور های جستجو بگیرید.
این آموزش هر دوی این محدودهها را با جزئیات در بر میگیرد .
به یاد داشته باشید که یک طراحی سایت به طور کامل در موتور های جستجو بهینه سازی سایت انجام نمیشود مگر این که شما هر دو بخش off-page سئو و on-page سئو را به کار بگیرید .
سئو
سئو خریدن لینک های اسپانسر شده و شماره یک در adwords ( سیستم تبلیغات گوگل) و اظهار بر داشتن یک طراحی سایت درجه اول در گوگل نیست. خریدن این گونه تبلیغات مربوط به SEM یا Search Engine Marketing میباشد که به معنای سیستم بازاریابی موتور های جستجو میباشد و در این آموزش قرار نمیگیرد. سئو به معنای درجه اول بودن نام شرکت شما نمیباشد.
سئو سایت و صفحه نتایج گوگل
اگر که طراحی سایت شما در حال حاضر رتبه دهم را در جستجوی عبارت “چگونه سایت خوبی داشته باشم” را دارد ، برای این که رتبه جستجوی این عبارت برای این طراحی سایت به یک بهبود یابد، باید از سئو استفاده کند. از آنجا که موتور های جستجو در وب رایج و رایج تر شدهاند تقریبا هر کسی که بخواهد در وب دیده شود میتواند از مزایای سئو سایت استفاده کند.
سئو وب سایت و کلمات کلیدی
قبل از این که شما بتوانید طراحی وب سایت را برای موتور های جستجو بهینه سازی کنید، ابتدا باید بدانید که جه کلماتی را قرار است هدف گیری نمایید. برای یک شروع خوب ۳ یا ۴ کلمه کلیدی را که دوست دارید طراحی وب سایت برای آنها رتبه خوبی کسب کند انتخاب نمایید. با قرار گرفتن این کلمات کلیدی در ذهنتان، شما میتوانید هدف خود را این گونه مشخص کنید که با جستجوی هر یک از این کلمات در گوگل، طراحی سایت شما جزو ۱۰ نتیجه اول باشد. (ما به گوگل اشاره میکنیم زیرا اگر شما بتوانید در گوگل رتبه خوبی بگیرید، در دیگر موتور های جستجو هم رتبه خوبی خواهید گرفت.) این کلمات کلیدی هم میتوانند عام و هم خاص باشند. اما ابتدا لازم است تا قبل از انتخاب، لیست ما را شامل طرفداران و منتقدان هر کدام مطالعه نمایند تا پروسه سئو سایت را به درستی انجام پذیرد.
کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت
در مباحث طراحی سایت و سئو وب سایت، یک کلمه کلیدی عام کلمهای است که بسیاری از مردم برای آن جستجو مینمایند زیرا آنها ممکن است نظری مبهم و نامعلوم نسبت به چیزی که به دنبال آن هستند داشته باشند. کلمات کلیدی عام بسیار کوتاه هستند و در پروسه بهینه سازی وب سایت خیلی خاص نیستند ( به عنوان مثال کفش یا ورزش ) . این کلمات کلیدی خیلی سخت میتوانند در گوگل رتبه اول را کسب کنند زیرا تعداد بسیار زیادی طراحی وب سایت وجود دارند که در آنها مطالبی شامل این کلمات وجود دارد. گرچه اگر شما بتوانید رتبه خوبی برای یک کلمه کلیدی عام به دست بیاورید، ترافیک بسیار بزرگی را برای طراحی سایت خود به دست میآورید.
خلاصه : سعی کنید که برای کلمات عام رتبه بیاورید ولی به آن به اندازه زمانی طولانی بها بدهید. ما به مبتدیان پیشنهاد میکنیم که یک کلمه کلیدی عام را به منظور انجام پروسه سئو سایت انتخاب کنند اگر که زمینه کاری آنها خیلی رقابتی نیست.
آنالیزگر سئو سایت
ابزارهای بررسی کلمات کلیدی شامل ۲ بخش جادویی و یک بخش آمارگیری سخت میباشند. برای اینکه بتوانید از تکنیک های بهینه سازی سایت که آموزش میدهیم به خوبی استفاده نمایید، برای هر کدام از صفحات طراحی سایت بیش از دو تا سه کلمه کلیدی را نشانه نگیرید. یکی از اشتباهات متداول مبتدیان سئو سایت این است که برای هر صفحه بیش از ۵۰۰ کلمهی کلیدی را مشخص میکنند و توقع دارند که در گوگل برای این کلمات رتبه یک بگیرند. این کار ممکن بود ده سال پیش جواب بدهد ولی در حال حاضر موتور های جستجو از الگوریتم های بسیار پیچیدهای استفاده میکنند و از این راه نمیتوان به آنها حیله زد. به همین دلیل است که بهتر است از تعداد کمی از کلمات کلیدی کوتاه و مختصر شروع شود. برای طراحی وب سایت های جدید تقریبا عیر ممکن است که از همان ابتدا برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی رتبهی خوبی داشته باشند.
PageRank در سئو سایت
PageRank در لغت به معنای ” رتبهی صفحه ” میباشد و سیستمی است که پایه گذاری آن توسط مشهورترین موتور های جستجو یعنی گوگل انجام شد. در ابتدا موتور های جستجو به تمام طراحی سایتها به طور یکسان رتبه میدادند و نتایج جستجو تنها بر اساس محتوا و تگ های متایی که در آن صفحات قرار داشتند، بود. با گذشت زمان سیستم PageRank یا همان رتبه بندی صفحات، موتور های جستجو را و نیز مبحث سئو سایت را دگرگون ساخت و یک فاکتور دیگر به معیارهای سئو و بهینه سازی وب سایت افزود یعنی : اعتبار طراحی وب سایت
برای اینکه مشخص شود یک طراحی وب سایت تا چه اندازه مهم و معتبر است، گوگل طراحی سایت های بزرگ متعددی را انتخاب کرد، طراحی وب سایت هایی مانند cnn.com و dmoz.org و espn.com. این دسته از طراحی سایتها به طور واضح معتبر بودند و گوگل اینگونه دریافت که اگر این دسته از طراحی وب سایتها به وب سایت دیگری ( مثلا طراحی سایت B ) لینک دهند، در این صورت طراحی وب سایت B میتواند بخشی از اعتبار آن طراحی سایت را در پروسه سئو سایت کسب نماید و به همین ترتیب اگر طراحی سایت B به طراحی وب سایت دیگری ( مثلا طراحی سایت C ) لینک میداد، در این صورت طراحی سایت C نیز میتوانست بخشی از اعتبار آن را کسب کند و همین طور طراحی سایت کوچکتر نیز.
با استفاده از همین سیستم برای اعتبارسنجی یک طراحی وب سایت و مقوله سئو سایت و بهینه سازی وب سایت، گوگل توانست به هر طراحی سایت بر اساس اعتبار آن عددی را از ۰ تا ۱۰ تحت عنوان PageRank (یا رتبهی صفحه ) نسبت دهد. البته سیستم PageRank تا الان بسیار پیچیده تر شده است ولی اینگونه آغاز شد.
سئو سایت و پیج رنک گوگل
برای اینکه بتوانید بفهمید PageRank ( رتبه ) طراحی وب سایت شما و یا طراحی سایت دیگران در موتور های جستجو چند است، میتوانید نوار ابزار گوگل را با نام Google’s toolbar نصب نمایید. گوگل یک نمودار کوچک سبز رنگ دارد که رتبهی هر طراحی وب سایت را از ۰ تا ۱۰ نمایش میدهد. لازم است توجه داشته باشید که رتبه نشان داده شده در نوار ابزار گوگل به صورت تخمینی در مقوله سئو میباشد و ممکن است هر سه ماه یکبار به روز گردد.
بهینه سازی سایت و الگوریتم گوگل
در ابتدا که سیستم PageRank ابداع شد تنها گوگل از این تکنولوژی به عنوان مقولهای در بهینه سازی وب سایت استفاده میکرد، اما وقتی دیگر موتور های جستجو متوجه شدند که تا چه اندازه سیستم PageRank در افزایش صحت و دقت گوگل نقش داشته است، تقریبا تمام آنها سیستم PageRank را در بخشی از الگوریتم خودشان در سئو قرار دادند. در گذشته در حالی که بسیاری از طراحی وب سایتها در حال کار کردن برای افزودن سیستم PageRank به الگوریتم های جستجویشان بودند، برخی دیگر نتوانستند صبر کنند تا خودشان بسازند و سیستم PageRank را از طریق گوگل اعمال کردند. (مثلا سایت یاهو مدتی از این طریق عمل میکرد. )
صرف نظر از موتور های جستجو، متخصصان بهینه سازی سایت موتور های جستجو (بهینه سازی سایت Search Engine Optimization Specialists ) ، خریداران لینک، صاحبان سایت ها، فروشگاه داران، و هرکسی که به دانستن ارزش سایت علاقه مند بود، به PageRank وب سایت در موتور های جستجو نگاه میکردند تا بفهمند یک طراحی وب سایت تا چه اندازه مهم است.
پیج رنک در سئو سایت
زمانی که گوگل در دوران ابتدایی خود به سر میبرد، PageRank تنها معیار و فاکتور برای رتبه بندی یک طراحی سایت و سئو وب سایت محسوب میشد. ولی به زودی هنگامی که جامعهی سئوپی به این مساله پی برد، سعی در پیدا کردن راه هایی برای افزایش مصنوعی و ساختگی PageRank خود کردند. این طراحی سایتها اعتبار بیشتری پیدا کردند نسبت به اعتباری که گوگل در مبحث سئو وب سایت فکر میکرد باید داشته باشند. بنابراین گوگل و دیگر موتور های جستجو پی بردند که تا چه میزان به PageRank اهمیت بدهند و در طول سالها اهمیت PageRank کاهش یافت.
یکی از تاکتیک های گوگل این است که مقادیر PageRank هر وب سایت را در نوار ابزار خود در سال تنها ۴ بار به روز میکند به جای این که هر هفته این کار را انجام دهد. و این کار متخصصان بهینه سازی سایت موتور های جستجو ( سئو سایت ) را سخت تر میکند تا دقیقا بفهمند رتبه واقعی یک طراحی سایت و نیز سئو وب سایت چند است. تاکتیک دیگر گوگل جلوگیری از طراحی وب سایت هایی است که اقدام به فروش لینک وب سایت های دیگر به منظور افزایش رتبه در طراحی سایت خود میکنند. از طرفی گوگل به راحتی نمیتواند از این تاکتیک استفاده کند زیرا باید ریسک رتبه مناسب ندادن به یک وب سایت خوب را بپذیرد. این یک جنگ بین گوگل و متخصصان سئو وب سایت است که به زودی پایان نمیپذیرد.
سئو وب سایت و لینک گذاری
به مرحلهای رسیده ایم که شما واقعا باید کاری را انجام دهید. گرچه سخت است ولی گرفتن یک PageRank بالا برای طراحی سایت باید جزو استراتژی طولانی مدت شما درسئو و بهینه سازی وب سایت باشد.
تنها راهی که طراحی سایت شما قادر است PageRank کسب کند این است که لینک طراحی وب سایت شما در حداقل یک وب سایت که در حال حاضر دارای PageRank است قرار بگیرد، این به این معناست که گرفتن یک تن لینک در طراحی سایت هایی که دارای PageRank صفر هستند به امتیاز وب سایت شما هیچ کمکی نخواهد کرد. در صورتی که قرار گرفتن لینک طراحی وب سایت شما در وب سایتی با PageRank شش میتواند به زودی طراحی سایت شما را به PageRank شش برساند، اگر طراحی وب سایت شما توسط گوگل از نظر سئو سایت بررسی شده و دارای تعداد انبوه لینک به دیگر طراحی وب سایتها نباشد.
پروسهی افزایش پیج رنک طراحی سایت و سئو وب سایت به طور مستقیم به کسب لینک بستگی دارد. کسب لینک به معنای قرار گرفتن لینک طراحی سایت شما در وب سایت های دیگر به طور طبیعی و یا از طریق خرید لینک میباشد. ما هر دوی این مباحث را با جزئیات بیشتر پوشش خواهیم داد و شما باید هرکدام از مطالب را بخوانید تا با مزیتها و بدی های هر کدام از منظر سئو سایت و بهینه سازی وب سایت آشنا شوید.
تگ عنوان ( title tag ) در بهینه سازی وب سایت
اولین و مهم ترین اقدام سئو که باید بر روی صفحات خود انجام دهید تگ عنوان ( title tag ) میباشد. بسیاری از افرادی که از طریق منابع خارجی و یا ویرایشگر متن استفاده میکنند، قرار دادن تگ meta را که میتواند برای آنها محبوبیت زیادی در موتور های جستجو و مقوله سئو سایت داشته باشد را فراموش میکنند.
فواید استفاده از تگ های عنوان که در بهینه سازی سایت استفاده میشود شامل ۳ بخش میباشد :
۱ – کاربری که برای کلمه کلیدی شما جستجو کرده است، در صورتی که عنوان طراحی سایت شما مثل عبارت جستجو شده باشد، لینک و عنوان طراحی وب سایت شما را به صورت مشخص (هایلایت ، پررنگ ، bold) شده مشاهده میکند و این به طور قطع میتواند تعداد کلیک برای طراحی وب سایت شما را افزایش دهد نسبت به وقتی که از تگ عنوان استفاده نشده است.
۲ – باعث افزایش رتبه بندی ( ranking ) شما در موتور های جستجو خواهد شد.
۳ – به موتور های جستجو کمک میکند تا بین صفحاتی که ممکن است شبیه هم باشند تفاوت قائل شود.
افزایش تعداد کلیک به واسط سئو
بهینه سازی سایت در موتور های جستجو تنها قرار گرفتن در رتبه های برتر و صفحات اولیه موتور های جستجو نیست، بلکه به معنای جذب میزان ترافیکی است که شما از طراحی سایت خود انتظار دارید. اگر شما برای عبارت ” فروشگاه اینترنتی ” رنک #۶ داشته باشید، هنگامی که کاربری عبارت ” فروشگاه اینترنتی ” را جستجو میکند، در صورتی که عبارت جستجو شده در عنوان طراحی وب سایت شما موجود نباشد، کاربر فرق زیادی میان طراحی سایت شما و دیگر طراحی وب سایتها مشاهده نمیکند. در صورتی که عنوان طراحی سایت شما شامل کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد، کاربر با جستجوی کلمه کلیدی، عنوان طراحی وب سایت شما را به صورت پررنگ و مشخص ( bold ) مشاهده میکند و این به مقدار بسیار زیادی میل کاربر را برای مشاهده طراحی وب سایت شما افزایش میدهد.
بهبود رنکینگ در اجرای سئو سایت
اکثر مردم اعتقاد دارند که عنوان طراحی سایت جایی است که باید نام تجاری و یا نام دامنه خود را ذکر کنند. این کاملا اشتباه است و عنوان صفحات یکی از آسان ترین راه هایی است که شما میتوانید به موتور های جستجو از منظر سئو سایت بگویید که صفحه مورد نظر از طراحی وب سایت شما در چه موردی است و نیز صفحات طراحی سایت شما چگونه طبقه بندی شده اند. در حالی که بسیاری از افراد به عنوان صفحات از منظر سئو سایت توجه ندارند، موتور های جستجو به آن توجه میکنند.
شما میتوانید با قرار دادن مهم ترین کلمات کلیدی در عنوان طراحی سایت خود، از این فرصت استفاده کنید برای این که رتبه بالایی را برای کلمات کلیدی مورد علاقه خود بدست بیاوربد. اگر شما هنوز مایلید که عنوان طراحی وب سایت شما شامل نام فروشگاه اینترنتی - yourcompany.com “) بدین منظور که نشان دهید این کلمات کلیدی از منظر سئو وب سایت برای شما بسیار مهم هستند.
سئو سایت و اثر محتوا
مثل یک موتور های جستجو بودن آسان نیست. آنها روز و شب در وب میخزند و اطلاعات را از وب دریافت میکنند و سعی میکنند آنها را بر اساس شیوه سودمندی ذخیره کنند تا کاربران بتوانند چیزهایی را که به دنبالش هستند بیابند. کار آنها را ساده تر کنید، به طور شفاف و واضح عنوان و موضوع هر صفحه را با استفاده از تگ عنوان مشخص کنید و به سئو سایت کمک کنید تا بتواند بین صفحات به راحتی وجه تمایز قائل شود .
شما ممکن است دو صفحه در طراحی سایت خود داشته باشید که بسیار به هم شبیه باشند و با کمی تفکر بتوان دریافت که میان آنها تفاوت هایی هست. اجازه ندهید تا موتور های جستجو نظرشان را برای شما ترسیم کنند زیرا ممکن است اشتباه کنند، در عوض برای آنها تصمیم گیری کنید و تفاوتها را خوتان برایشان بیان کنید. این باعث میشود که طراحی وب سایت شما از دوگانه شدن محتوا هم مصون بماند که در آینده با عمق بیشتری بررسی خواهد شد.
bold نمودن در سئو
با این که در ده سال اخیر اینترنت به میزان قابل توجهی تغییر کرده است ولی چیزی که همچنان در سئو سایت ثابت مانده است روشی است که وبمسترها مطالب و سرفصل های مهم طراحی سایتشان را با آن مشخص میکنند. سرفصل های یک صفحه معمولا با تگ های header مشخص میشوند. ( از "<"h1">" تا "<"h6">") و همچنین مطالب مهم در تگ های bold ( به صورت پر رنگ و برجسته شده ) قرار میگیرند تا اطمینان حاصل شود که کاربر به این مطالب توجه بیشتری نشان میدهد. نه تنها این مطالب توجه کاربران را به خود جلب میکند بلکه به عنوان یک شاخص ابتدایی در اختیار موتور های جستجو قرار میگیرد تا بفهمند صفحه مورد نظر درباره چه چیزی صحبت میکند و چه قسمت هایی از آن مهم تر هستند .
بهینه سازی وب سایت و تگ h
تگ های header راه بزرگی هستند تا رتبه بندی ( ranking ) خود را در موتور های جستجو بالا ببرید. به عنوان مثال اگر شما صفحهای در مورد ” فروشگاه اینترنتی ” دارید، بهترین راه برای مشخص کردن آن گذاشتن یک تگ header به صورت زیر در ابتدای صفحه است تا به بهترین وجه به کاربران و موتور های جستجو از دید سئو نشان دهید که این صفحه از طراحی سایت شما در مورد چه چیزی صحبت میکند :
تاثیر تگ h در سئو وب سایت
البته با توجه به استراتژی های دیگر موتور های جستجو این مهم است که از به کاربردن تعداد زیادی کلمات کلیدی خودداری کنیم و یک قاعده خوب برای این کار این است که در هر صفحه حداکثر از سه تا چهار تگ header استفاده کنیم و بعد از تگ های header حداقل یک پاراگراف متن داشته باشیم. صفحهای که شامل تعداد زیادی تگ header باشد برای موتور های جستجو شبیه به اسپم به نظر میرسد و برای کاربران مفید نخواهد بود. بعد از این که از تگ های header در صفحه خود استفاده کردید، هنوز کار شما به اتمام نرسیده است و هنوز ابزارهای زیادی هست که شما میتوانید برای هدفمند سازی کلمات کلیدی طراحی سایت خود از دید سئو و بهینه سازی سایت استفاده کنید. هنگامی که کلمات کلیدی را در صفحات خود به کار میبرید مهم است که این کلمات را به همراه تگ های bold یا italic یا emphasis به کار برید تا مطمئن شوید موتور های جستجو پی به مهم بودن این کلمات میبرند. بسیاری از افراد در صفحات خود از انیمشن های فلش و یا تگ های span به وسیله css ، بسیار استفاده میکنند و این درحالی است که موتور های جستجو به سختی قادر به تشخیص این ها میباشند. پس با استفاده از تگهای سادهی html که در بالا ذکر شد کار را برای موتور های جستجو آسان کنید.