فرانسیس بیکن، شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی جایی گفته است: «تخیل را برای جبران آن چیزهایی به انسان بخشیدهاند که در وجود خود ندارد، و شوخ طبعی را برای تحمل چیزهایی که در وجود خود دارد».
ژاکلین اسمیت یکی دو سال پیش در مطلبی در فوربز به یک نظرسنجی اشاره کرد که توسط رابرت هاف انجام شده بود. نظرسنجی مورد اشاره نشان میداد ۹۱ درصد مدیران، شوخ طبعی را برای پیشرفت شغلی ضروری میدانند، و ۸۴ درصد از آنها اعتقاد داشتهاند انسان های شوخ طبع بهتر کار میکنند.
اینکه شوخ طبعی تا این حد میتواند ابزار کسب و کاری قدرتمندی باشد علل متعددی دارد که در ادامه برخی از مهم ترین نمونه های این علل را از نظر میگذرانید.
۱- شوخ طبعی باعث حضور در لحظه، تجسم و تعادل میشود
اگر شوخ طبعی و خندیدن بخشی از شخصیت شما و شرکتتان را تشکیل بدهد، اضطراب و ترس کمتری مزاحم کار کردن شما و همکارانتان خواهد شد، چرا که خندیدن به شما آرامش میدهد. به عنوان نمونه، دکتر جولیا ویلکینز از آزمایشی نام برده که برای سنجش آستانهی تحمل درد در موقعیت های مختلف، در آن از قسمت هایی از سریال کمدی «ساینفیلد» استفاده شده است. نتایج این پژهش نشان داد آستانهی تحمل درد بعد از دیدن قسمت هایی از این سریال به میزان قابل توجهی بالا میرود. محققان با انجام این آزمایش متوجه شدند فرایند خندیدن مثل ورزش ایروبیک باعث آزاد شدن سروتونین در بدن میشود. خندیدن همچنین باعث میشود نفس های عمیق تری بکشید و در نتیجه احساس بهتری داشته باشید.
۲- فرهنگ ساز است
خندیدن احساس وحدت و بهره مندی از یک فرهنگ مشترک میان کارکنان به وجود میآورد، صمیمیت و مودت را در جمع آنان افزایش میدهد و به عنوان همکار میانشان حس همدلی ایجاد میکند.
۳- بروز خلاقیت را تسهیل میکند
خندیدن شما را در برابر ایده های به ظاهر نامعقول و یا غیر ممکن پذیرا تر میکند. خنده افراد را به بازی با ایده ها، پذیرش ریسک و در نظر گرفتن کارهایی تشویق میکند که در حالت عادی ممکن است به فکر انجام دادنشان نباشند.
۴-جنبهی انسانی رهبران را تقویت میکند
شوخ طبعی این حس را در میان نیروهای یک شرکت به وجود میآورد که «همهی ما (از جمله رهبر کسب و کار) در کنار یکدیگر هستیم». این میتواند یکی از اجزای اصلی «رهبری همدلانه» باشد.
البته همراه شدن با خندهها و شوخ طبعی های محیط کار برای مالک یک کسب و کار کار آسانی نیست و معنای آن لزوماً در میان گذاشتن افکار فیلتر نشده و نسنجیده با نیروی کار، مشتریان و یا مخاطبان به طور عام نخواهد بود. با این وجود، اکثر کارآفرینان موفق انسان های به مراتب شوخ طبعی هستند (می توانید این را در گردهماییها و رویداد های مختلف کسب و کاری ببینید).
بهره مندی از این نعمت در دایرهی شرکت خوب و در عین حال نیازمند ملاحظاتی است، اما رهبران شرکتها نیاز دارند خارج از محدودهی تعریف شدهی شرکتشان نیز مأمنی برای خندیدن و شاد بودن داشته باشند. معاشرت های صمیمانه و قرار گرفتن در جمع های شادی متشکل از هم قطاران به طور قطع میتواند مفری در اختیار شما قرار دهد تا به واسطهی آن خودتان باشید و استرس هایتان را کاهش دهید.
نقش رهبری یک کسب و کار کوچک میتواند هر کسی را به انزوا بکشاند. هیچ کس نمیتواند ترسها و هیجان های روزمرهی مالک یک کسب و کار را تمام و کمال درک کند مگر یک کارآفرین دیگر. این به هیچ وجه تجربهی خسته کنندهای نیست. با این حال تجربهای هم به شمار نمیرود که بتوانید لذتها و ترس هایش را درست همانگونه که خودتان حس میکنید با کسی در میان بگذارید؛ حتی همسرتان. صحبت کردن از مشکلات و دشواری های روزمرهی کارآفرینی باری غیر ضروری بر دوش اطرافیان و عزیزان شما قرار خواهد داد که به واقع نتیجهای هم در بر ندارد، چرا که این احساس برای هر کسی که آن را مستقیماً تجربه نمیکند ناشناخته است.
به همین دلیل داشتن محل امنی که در آن بتوانید آزادانه و بی پرده با همکاران و هم قطاران خود صحبت کنید امر فوق العادهای است. خیلی از شما باید احساس آرامش بخشی که از ورود به یک جمع دوستانه متشکل از همکاران به انسان دست میدهد را تجربه کرده باشید. شوخ طبعی نیز یکی از روش های بسیار رایجی است که با استفاده از آن میتوانید در جمع هایی نظیر این خود را به دیگران نزدیک کنید و از انزوای خود فاصله بگیرید.
به طور کلی قرار گرفتن در جمع قابل اعتمادی از هم قطاران خارج از کسب و کار، برای کسانی که خود را وقف کسب و کارشان میکنند مفید خواهد بود. آزاد کردن تنش ها، اضطرابها و عدم قطعیت های کسب و کار از طریق شوخ طبعی و خنده، اغلب مواقع منجر به آزاد شدن روحیهی نوآوری و خلاقیت در افراد میشود؛ اتفاقی که ایده های نابی از دل آن زاده خواهند شد.
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت شوخ طبعی می تواند برای موفقیت شغلی شما حیاتی باشد Rated 5 / 5 based on 3 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟