در دنیای امروز شرکتهای اینترنتی به سرعت در حال رشد هستند و هر روز سهم بیشتری از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص میدهند. در سالهای قبل شرکتها و کارخانجات فیزیکی بزرگترین و پردرآمدترین شرکتها در دنیا بودند ولی امروزه شرکتهای اینترنتی جای آنها را اشغال و خود را به سطح شرکتهای بزرگ نفتی رسانده اند.در دنیای امروز شرکتهای اینترنتی به سرعت در حال رشد هستند و هر روز سهم بیشتری از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص میدهند. در سالهای قبل شرکتها و کارخانجات فیزیکی بزرگترین و پردرآمدترین شرکتها در دنیا بودند ولی امروزه شرکتهای اینترنتی جای آنها را اشغال و خود را به سطح شرکتهای بزرگ نفتی رسانده اند.
به عنوان مثال شرکتهایی چون گوگل، یاهو و فیس بوک جای شرکتهایی چون کوکاکولا و جنرال موتور را در صدر لیست برترین شرکتهای دنیا گرفته اند.
در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه ارائه خدمات حضوری، در جوامع مختلف مانند هزینه سوخت و یا کمبود وقت، مردم سعی میكنند از مراجعه حضوری به ادرات، مغازهها و فروشگاهها پرهیز نمایند، بنابراین مشتریها در حال مهاجرت از مغازهها و فروشگاههای فیزیکی به فروشگاهها و سایتهای اینترنتی بوده و خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام میدهند. این تغییر رفتار در مصرف کنندهها باعث شده است که اقتصاد جدیدی در اینترنت نمایان شده و شرکتها و کسب و کارهای جدید بسیاری در اینترنت شکل گیرد. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و تحت تاثیر تحولات اینترنت قرار گرفته و در آینده نزدیک نیز بسیار بیشتر با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد.
کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته میشود. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را میدهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از 900 میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده میکنند. 69 درصد از این جمعیت، در طول 90 روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.
یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمیرود، بلکه میتواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، میتوانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.
زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکندهاند و این امر میتواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمیشود. مشتریان شما میتوانند به صورت 24 ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز میتوانید هر چند بار و با هر فاصلهای که بخواهید ، اطلاعات مورد نظرتان را دربارهی فعالیتها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهمتر از این، شما میتوانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوهی شما میتوانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.
بسیاری از افراد، كسب و كار اینترنتی (E-Business) را با تجارت الكترونیكی (E-Commerce) اشتباه میگیرند در حالیكه این دو مبحث با یكدیگر متفاوتند.
به عبارتی E-Business به مجموعه فعالیتهای مربوط به كسب و كار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همكاری با سرمایه گذاران و... كه از طریق شبكه اینترنت انجام میگیرد اطلاق میشود در حالیكه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خرید و فروش از اینترنت میباشد و خود، زیرمجموعهای از E-Business است.
با توجه به تغییر مثبت نگاه دولت به کسب و کارهای اینترنتی، وزارت بازرگانی مکلف گردیده تا هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی اقدام نماید. .
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟