یک کسب و کار کوچک میتواند بسته به موقعیت و شرایط، استراتژی های مختلفی در پیش بگیرد. برای مثال، استراتژی هایی که شرکت های تازه تأسیس برای خود انتخاب میکنند ممکن است با استراتژی هایی که شرکت های با سابقه و تثبیت شده تر در پیش میگیرند متفاوت باشند. به همین ترتیب استراتژی های برگزیده ی شرکت های نوپا میتواند از استراتژی های رقبای اصلی خود نیز متفاوت باشد.
در ادامه قصد داریم شما را با ۴ نمونه از استراتژی هایی آشنا کنیم که این دست شرکت ها میتوانند برای پیشبرد اهداف کسب و کاری خود از آنها بهره مند شوند.
استراتژی رشد
استراتژی رشد، معرفی محصولات تازه و یا افزودن ویژگی های جدید به محصولات قبلی را شامل میشود. گاهی اوقات کسب و کار های کوچک ناچار میشوند برای باقی ماندن در عرصهی رقابت، محصولات خود را دستخوش تحول کنند یا بر تعدادشان بیافزایند، چرا که در غیر این صورت، مشتریان ممکن است به استفاده از فناوری جدید یکی از رقبا روی بیاورند. به همین دلیل است که شرکت های تولید کنندهی موبایل مدام در حال افزودن ویژگیها یا فناوری های جدید به محصولات خود هستند. آن دسته از تولیدکنندگان موبایل که خود را با تقاضای مصرف کننده وفق ندهند مدت زیادی دوام نخواهند یافت.
کسب و کار های کوچک ممکن است با پیدا کردن بازار تازهای برای محصولات خود به استراتژی رشد روی بیاورد. گاهی اوقات شرکتها به صورت اتفاقی بازار های تازهای برای محصولات خودپیدا میکنند. برای نمونه، یک شرکت کوچک تولید کنندهی مواد شوینده ممکن است متوجه شود کارگران صنعتی از محصولاتش استقبال زیادی میکنند. به همین جهت تصمیم بگیرد علاوه بر فروش در خرده فروشی ها، آنها را در بسته بندی های بزرگ تر در دسترس کارکنان مراکز صنعتی نیز قرار دهد.
استراتژی تمایز محصول
شرکت های کوچک معمولاً زمانی از استراتژی تمایز محصول بهره میگیرند که نسبت به رقبا مزیت رقابتی داشته باشند؛ مثل کیفیت به وضوح برتر محصول یا خدمات. برای مثال، یک تولید کنندهی کوچک دستگاه های تصفیه کنندهی هوا میتواند با طراحی برتر، خود را از سایر رقبا متمایز کند. واضح است که شرکتها در وهلهی اول با هدف فاصله گرفتن از رقبایشان از این استراتژی کمک میگیرند، اما از استراتژی مذکور میتوان برای ایجاد و بالا بردن وفاداری مشتریان به برند نیز استفاده کرد.
استراتژی دستکاری قیمت
استراتژی دستکاری قیمت یعنی قیمت گذاری بالا برای محصول، به ویژه در دورهی ابتدایی معرفی آن که هنوز رقیبی برایش وجود ندارد. یک شرکت کوچک میتواند از استراتژی دستکاری قیمت برای بازیابی سریع توان از دست رفتهی خود بر اثر هزینه های تولید و تبلیغات بهره بگیرد. اما محصول مورد نظر باید ویژگی خاصی داشته باشد که مشتریان را به پرداخت قیمتی گزاف متقاعد کند.
مثالی که میتوان برای این استراتژی زد معرفی یک فناوری جدید است. یک شرکت کوچک میتواند نخستین شرکتی باشد که از فناوری تازهای در زمینهی پنل های خورشیدی رونمایی میکند. از آنجایی که این شرکت تنها شرکتی است که این محصول را عرضه میکند، مشتریانی که واقعاً پنل های خورشیدی آن را بخواهند حاضر میشوند قیمت بیشتری بابت آن بپردازند.
یکی از نقاط ضعف این استراتژی آن است که خیلی زود باعث پیدا شدن سر و کلهی رقبای تازه میشود. سود بالای این استراتژی می تواند خیلیها را به کسب فناوری لازم برای تولید محصول مورد بحث ترغیب کند.
استراتژی تملک
شرکت کوچکی که بودجهی خوبی داشته باشد میتواند برای به دست آوردن مزیت رقابتی، به استفاده از استراتژی تملک روی بیاورد. این استراتژی خرید یک شرکت دیگر، یا یک یا چند خط تولید آن شرکت را شامل میشود. برای مثال، یک خرده فروشی که در سمت شرق شهر فروشگاه دارد، میتواند با خرید یک فروشگاه دیگر در سمت مرکز شهر، عملیات های خود را گسترش دهد.
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت چهار استراتژی مؤثر برای کسب و کار های کوچک Rated 4.6 / 5 based on 5 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟