در چند هفته اخیر تکنولوژی خودروهای خودران مورد حملات منتقدان قرار گرفته است. پس از اشتباهات سیستم رانندگی خودکار Auto Pilot خودروهای کمپانی تسلا که منجر به مجروح و مرگ رانندگان این خودروها شد، منتقدان بهانهای یافتند که بتوانند نا ایمن بودن این خودروها را اثبات کنند.
حال مهندسان کمپانی ولوو که از پیشگامان تکنولوژی های ایمنی محسوب میشوند، اعلام کردهاند که هدف این کمپانی از تولید خودروهای خودروان فقط برای استفاده بیرون شهر و مسافرت است نه برای استفاده در شهرهای شلوغ امروزی.
به نظر مهندسان ارشد ولوو این تکنولوژی باعث بروز تحولی عظیم در صنعت خودروسازی خواهد شد ولی با این وجود باید برای رسیدن به این تکنولوژی محتاطانه عمل کرد.
حتی مدیران خوردوسازی ولوو مسئولیت هرگونه آسیبی را در خصوص این تکنولوژی بر عهده میگیرند، اما با وجود همه این موارد هنوز این تکنولوژی برای استفاده شهری مناسب نیست و احتمال بروز مشکل در این سیستم وجود خواهد داشت.
در گزارشی که مدیرعامل ولوو به خبرنگار مجله AutoCar داد عنوان کرد: شما میتوانید بوسیله این تکنولوژی خودرو خود را در حالت رانندگی خودکار قرار داده و به کار دیگری مشغول شوید که این مزیت میتواند مانع اتلاف وقت برای راننده شود.
ولوو این تکنولوژی خود را semi-autonomous system Intelli Safe Auto Pilot نامگذاری کرده است که از اسکنرهای لیزری، چهار رادار فراگیر، دو رادار دوربرد، 12 سنسور التراسونیک، یک دوربین سه کانونی و یک دوربین برای شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی تشکیل شده است.
مجموعه این سنسورهای هوشمند به وسیله کامپیوتر مخصوص خودرو همه اطلاعات جاده را با کمک GPS خودرو تجزیه و تحلیل میکنند.
ولوو در سال 2017 تست خودروهای خودران خود را در خیابانها آغاز میکند. برای شروع قصد قرار دادن 100 خودروی خودران در شهر گوتنبرگ سوئد را دارد.
پس از این شهر برنامهای جامع برای خیابان های شلوغ لندن و کشور چین در نظر گرفته شده است.
اگر این تستها بدون تلفات جانی و با موفقیت صورت گیرد در سال 2020 شاهد عرضه برند جدیدی از کمپانی ولوو خواهیم بود که به خودروهای خودران اختصاص دارد.