استفاده از فونتها و رنگ های مختلف میتواند تفاوت زیادی در موفقیت یا شکست یک سایت ایجاد کند. اگر میخواهید مطمئن شوید که کاربران به محض بارگذاری سایت آن را ترک میکنند بهتر است سایت خود را به گونهای طراحی کنید که استفاده از آن برای کاربر دشوار باشد و نتواند به چیزی که دنبالش بوده دست یابد. اما اگر میخواهید کاربر خود را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید باید ترفندهای زیر را دنبال کنید.
یک لوگوی حرفهای طراحی کنید:
لوگوی سایت شما بخش مهمی از برندتان است بنابراین مطمئن شوید که در موقعیت درستی قرار گرفته است . سپس آن را به صفحه اصلی خود لینک کنید. سعی کنید از تصاویری با رزولوشن بالا استفاده کنید و آن را در گوشه های سمت چپ سایت قرار دهید . همانطور که گفتیم لینک کردن لوگو به صفحه اصلی سایت ایده بسیار خوبی است زیرا کاربر میتواند از هر صفحهای دوباره به صفحه اصلی سایت برگردد.
از نوار ناوبری بصری استفاده کنید:
گزینه های ناوبری اصلی معمولا به شکل نوار افقی توسعه پیدا میکنند که در بالای سایت قرار میگیرند. گزینه ثانویه این است که نوار ناوبری را زیر نوار ناوبری اصلی قرار دهید . همچنین شما میتوانید این نوار را در سایدبار سایت خود نیز قرار دهید. چرا نوار ناوبری بصری از اهمیت بالایی برخوردار است؟ طرح گیج کننده نوار ناوبری منجر میشود افراد سایت شما را ترک کنند. بنابراین به جای اینکه تلاش کنید لینک های خود را در صفحات کم اهمیت قرار دهید سعی کنید آنها را در قسمت فوتر قرار دهید.
درهم ریختگی سایت را کمتر کنید:
زمانی که ذهن انسان با گزینه های زیادی روبرو میشود از پردازش برخی از اطلاعات جلوگیری میکند بنابراین سعی کنید سایت خود را به گونهای طراحی کنید که تمیز و مرتب باشد. از شر در هم ریختگیها و گزینه های اضافی خلاص شوید. برای اینکه کاربران در سایت شما بمانند مطمئن شوید که صفحات سایت دارای تصاویر زیاد نیست. وجود گرافیک زیاد در صفحه چشم بازدید کننده را از بخش های اصلی دور میکند. همچنین باید از ایجاد درهم ریختگی در صفحات فرود نیز خودداری کنید. پاراگراف های خود را کوتاه انتخاب کنید. برای بیشتر سایت ها، یک پاراگراف نباید بیشتر از ۵ الی ۶ خط باشد.
به کاربر اجازه دهید فضایی برای استراحت چشم داشته باشد:
فضایی را بین پاراگرافها و تصاویر خود ایجاد کنید تا چشم بیننده در آن استراحت کند. در این حالت بازدید کننده قادر خواهد بود بر روی ویژگی های مهم سایت و کسب وکار شما تمرکز کند. کنترل فضاهای سفید از طریق طرح سایت میتواند تمرکز کاربر را بر روی محتوا قرار دهد. استفاده از فضاهای سفید میتواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد و نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را افزایش دهد.
از یک استراتژی مناسب برای رنگ سایت استفاده کنید:
سعی کنید از پالت رنگی خنثی استفاده کنید تا سایت شما را زیباتر ، تمیزتر و مدرن تر جلوه دهد. به کار بردن برخی از رنگها در سر تتیرها یا گرافیک های موجود در سایت میتواند به کاربر کمک کند تمرکز بیشتری بر روی محتوای مهم سایت داشته باشد. هنچنین استفاده از پالت رنگی که تکمیل کننده لوگوی سایت شما باشد بسیار مهم است.
بر روی عکس های حرفهای و خوب سرمایه گذاری کنید:
بازدید کنندگان سایت معمولا با وجود عکس های خوب در سایت جذب آن میشوند. بهتر است از تصاویر حرفهای و اختصاصی برای سایت خود استفاده کنید. وجود عکس های خوب میتواند توجه بیننده را به خود جلب کند و باعث ایجاد رابطه احساسی و عاطفی بین کاربر و محتوا شود. عکس هایی که دارای کیفیت پایینی هستند معمولا حرفی برای گفتن ندارند . اگر میخواهید توجه کاربر را به بخش مهمی از سایت همچون ثبت نام یا خرید جلب کنید، بهتر است عکس فردی را قرار دهید که به محتوا نگاه میکند . زمانی که چنین تصویری را میبینیم ناخودآگاه توجه ما نیز به این مطلب جلب میشود.
از فونت هایی استفاده کنید که خواندن آن در دستگاه های مختلف آسان باشد:
به هنگام انتخاب فونت، به یاد داشته باشید که افراد سایت شما را در دستگاه های مختلف بررسی میکنند. برخی از فونتها در دستگاه های مختلف به خوبی خوانده نمیشوند. از تایپ فیس( خانواده فونت) استفاده کنید که کاربر به اسانی بتواند آن را در دستگاه های مختلف بخواند . سایز این فونت نباید کمتر از ۱۱pt باشد. اگر از فونت های وب استفاده میکنید، سعی کنید بیشتر از دو فونت در سایت خود به کار نبرید زیرا زمان بارگذاری سایت بیشتر میشود.
هر صفحهای را به عنوان یک صفحه فرود طراحی کنید:
بیشتر سایتها طراحی دارند که در آن فرض میشود کاربر در ابتدا وارد صفحه اصلی سایت میشود و سپس به سایر صفحات سر میزند. اما واقعیت این است که بیشتر بازدید کنندگان سایت صفحاتی را مورد بررسی قرار میدهند که اصلا صفحه اصلی سایت نیست. بنابراین باید طراحی وبسایت خود را به گونهای انجام دهید که هر صفحهای همانند یک صفحه فرود باشد و کاربر بتواند اطلاعات مهم و کلیدی را در آن صفحه پیدا کند.
به Fold احترام بگذارید:
سعی کنید Call to action سایت خود را در قسمت بالایی سایت به همراه اطلاعات تماس یا ایمیل قرار دهید. در مورد تصاویر صفحه اصلی نیز توصیه میشود به جای استفاده ازاسلایدرهایی با عرض کامل از اسلایدر یا تصاویری استفاده شود که دو سوم عرض سایت را بپوشاند. در این حالت فرم تماس بالای Fold ( خط تا) خواهد بود.
از طراحی واکنش گرا استفاده کنید:
به جای اینکه به دنبال طراحی سایت برای هر دستگاهی باشید میتوانید از طراحی سایت ریسپانسیو استفاده کنید. در این حالت سایت شما خود را با اندازه صفحات نمایش دستگاه های مختلف وفق میدهد. همین امر موجب میشود کاربر تجربه خوبی از سایت داشته باشد.هرچقدر تجربه کاربری بهتر باشد نرخ تبدیل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
استفاده از فلش را فراموش کنید:
در دنیای دیجیتال امروز افراد دوست ندارند زمان با ارزش خود را برای بارگذاری صفحات فلش صرف کنند. بنابراین بهتر است تا جایی که میتوانید از این گزینه استفاده نکنید. HTML5 در وب پشتیبانی بهتری دارد و میتواند در دستگاه های هوشمند به خوبی کار کند.
دکمهها را فراموش نکنید:
دکمه های مختلفی همچون دکمه ثبت نام یا ارسال در پایین یک وبسایت میتواند بخش مهمی از آن باشد. سعی کنید دکمه های مهم را تا جایی که میتوانید برای بازدید کنندگان خود جذاب طراحی کنید تا بر روی آن کلیک کنند. همچنین زمانی که کاربر موس را روی دکمه ثبت نام قرار میدهد باید رنگ یا شفافیت آن تغییر کند.
طراحی خود را بررسی کنید:
بررسی کلی سایت میتواند تاثیر بسیار مهمی بر روی بهبود تجربه کاربری داشته باشد. هر طراحی که صورت میگیرد تنها یک فرضیه است و تست و بررسی این فرضیه میتواند در بهبود طراحی سایت و گرفتن بازخورد مناسب از کاربر مفید باشد.
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت ۱۳ ترفند ساده برای بهبود طراحی سایت Rated 4.5 / 5 based on 3 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟