کارآفرینی و ریسک، از یکدیگر جدا نیستند. شما چه در حال راه اندازی استارتاپ خود باشید و چه در حال گسترش خدمات آن، خطر شکست همواره در کنارتان است. با این وجود تنها ۱۷ درصد از مدیران شرکت کننده در یک نظرسنجی از نتیجه بخش بودن پروسه های ارزیابی ریسک خود خبر دادهاند و ۷۰ درصد نیز گفتهاند در شرکت خود اساساً چنین ساز و کاری ندارند.
به جای اتخاذ تصمیم بدون ارزیابی ریسک های آن، باید از اول فرایندی برای سنجش میزان ریسک تصمیم های خود داشته باشید.
هر فرصتی که از آن بهره میگیرید باید در جهت پیشبرد چشم انداز بلندمدت شرکت شما باشد، اما وقتی صحبت از ریسک میشود، چند قاعدهی ساده وجود دارند که میتوانید برای حصول اطمینان از هوشمندانه بودن تصمیم خود از آنها بهره بگیرید.
۱- سود و زیان خود را با نوآوری تعدیل کنید
شما به عنوان رهبر یک کسب و کار، هدفتان باقی ماندن در وضعیت فعلی نیست، اما از طرف دیگر نیز نمیتوان کسب و کار را به هر سویی کشاند. این یعنی باید تعادلی میان این دو اولویت برقرار کنید: حفظ مدل درآمدی و گرایش به نوآوری. به این ترتیب باید مدام به دنبال فرصت های تازه باشید.
برای شناسایی بهترین فرصت ها، باید از تغییر و تحولات بازار خود آگاه باشید و آنها را درک کنید. در غیر این صورت، تغییرات صنعت و فرصت های پر سودی را از دست خواهید داد و فرصت بی نظیری در اختیار رقبای خود قرار میدهید.
با رصد مداوم محیط اطراف، بررسی بهترین رویه های صنایع دیگر، در نظر گرفتن روند های بازار و بهبود مداوم خود، همیشه از تغییرات جلوتر خواهید بود. به دنبال الگو های در حال شکل گیری باشید و از آنها اطلاعاتی بیرون بکشید که بتوان بر پایه شان دست به اقدام زد. به این ترتیب میتوان فهمید سرمایه گذاری روی چه موضوعاتی هوشمندانه تر است.
۲- فرصتها را با نگاه انتقادی ارزیابی کنید
به هر فرصتی که پیش رویتان قرار میگیرد چراغ سبز نشان ندهید. قدمی به عقب بردارید و ریسک های آن را بسنجید. با جمع آوری اطلاعات ارزشمند شروع کنید. اقدامات احتمالی را مشخص و نتایج احتمالی شان را فهرست کنید تا بتوانید گزینه هایتان را با هم بسنجید. این رویکرد باعث میشود مطمئن شوید در تصمیم گیری های خود تحت تأثیر احساسات یا ترس از شکست قرار نمیگیرید.
سپس به بیانیهی ارزش های منحصر به فرد شرکت خود بازگردید. آیا این محصول، خدمات یا بازار جدید، مکمل قابلیت های اصلی شماست؟ آیا در این حوزه قابل اعتماد به شمار میروید؟ اگر پاسخ شما با موقعیت فعلی تان بیش از اندازه فاصله داشته باشد، احتمالاً مشتریان از تصمیم جدید شما استقبال چندانی نخواهند کرد.
از طرف دیگر باید بازگشتی منطقی برای سرمایه گذاری خود در نظر بگیرید؛ نه تنها از لحاظ مالی، بلکه از لحاظ موقعیتی که در بازار برای خود به وجود میآورید. باید از خودتان بپرسید این کار چگونه میتواند به مشتریان جدید ختم شود، یا جریان های درآمدی تان را بیشتر کند و برای تحقق این امر، زمانبندی آن چگونه باید باشد؟
در نهایت، نظر چند مشاور مورد اعتماد را نیز جویا شوید. آنها را با فرایند های خود کاملاً آشنا کنید و بخواهید ریسک هایی که ممکن است از قلم انداخته باشید را به شما نشان دهند. جمع آوری بازخور از منابع مختلفی مثل مشتریان، کارکنان، تحلیل گران بیرونی و حتی رقبا، به شما اجازه میدهد تحلیل دقیق تری از ریسک های خود داشته باشید.
۳- نه گفتن را تمرین کنید
شما باید آمادگی نه گفتن به فرصت های خوب را نیز داشته باشید. اگر فرد ایده پردازی هستید، نه گفتن برایتان دشوار خواهد بود. اما واقعیت این است که برخی ایده پردازان، آنقدر ایده های مختلف در سر دارند که در واقعیت نمیتوانند همهی آنها را دنبال کنند. باید یاد بگیرید به اغلب این ایدهها نه بگویید، تا بتوانید به بهترین هایشان پاسخ مثبت دهید.
پاسخ مثبت دادن به همهی فرصتها و ایده ها، تنها عرض شما را بیشتر میکند و به عمق تان چیزی نمیافزاید. گزینهی بهتر و البته سودآور تر این است که در چند حوزهی محدود تخصص داشته باشید، نه اینکه در هر زمینهای دست ببرید.
۴- آمادگی تغییر مسیر را داشته باشید
با گذر کردن از این فرایند، چارچوب ذهنی خود را رو به جلو نگه دارید. شما در حین امتحان کردن ایده های تازه ممکن است به تغییر مسیر نیاز پیدا کنید. برای مثال، ممکن است در مرحلهای از کار متوجه شوید بودجهی مشتری در این حوزه رو به کاهش است. اینجاست که باید با تمرکز روی استفاده از اطلاعات به دست آمده از مشتریان و داده های مختلف، رویکرد تازهای برای پیشبرد فرایند خلاق خود اتخاذ کنید.
توسعهی یک محصول تازه با ریسک هایی همراه است چرا که زمان، پول و استعداد خود را خرج آن میکنید. هر کارآفرینی به شما خواهد گفت که این ریسکها با پا گرفتن استارتاپ نیز از بین نخواهند رفت. شما برای رشد مجبور هستید تولید محصولات تازهای را در نظر بگیرید، خدمات تازهای ارائه دهید، و بازار های تازهای را امتحان کنید. با استفاده از یک ساز و کار اثربخش ارزیابی ریسک، میتوانید قدم بعدی خود را هوشمندانه تر بردارید.
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت اگر می خواهید سنجیده تر ریسک کنید این ۴ قدم را به خاطر داشته باشید Rated 5 / 5 based on 4 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟