لوگو یا نشانه چیست ؟
لوگو ، نشان واره ، نشانه یا آرم نمادیست كه به كمك آن مفهوم كاری و یا برند تجاری در یك نگاه مشخص میگردد، به كمك یه لوگو مناسب میتوان مفهوم كاری را كه در قلب یك شركت و یا سازمان نهفته است به نمایش گذاشت.
یك لوگو مناسب به دور از پیچیدگی های آن بایستی مفهوم خود را به بیننده برساند و به سادگی به ذهن سپرده شود تا هر بتواند رد پایی از شركت یا سازمان صاحب آرم را مشخص سازد.
لوگوها با نماد درون خود و یا نوشته و ساختار خود معرف توانایی هر شركت ، سازمان و یا موسسهای بوده و همواره در درون خود سخنی را بیان میكنند كه یا در یك نگاه مشخص است و یا نیاز به تامل دارند.
چرا لوگو طراحی كنیم ؟
تاریخچه حضور لوگو یا نشانه در دنیا به دوران غارنشینی باز میگردد و از آن زمان مردم جهت اطلاع رسانی از المانها و اشكال جهت اطلاع دهی به دیگران استفاده میكردند بنابراین میتوان به این نكته دست یافت كه حضور یك لوگو ، ارایه كننده مفهومی بصری برای بیننده است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
طراحی لوگو یك امر زمانبر و فوق العاده حساس است. متخصصان گرافیك باید بتوانند نیاز مشتری را آنالیز كرده و اتود های مربوط و مورد قبول به كارفرما ارایه كنند.
در طراحی لوگو از المان شناسی و نماد شناسی و مفهوم گرایی المان های مربع و دایره و مثلث استفاده میشود تا بتوان مفهوم ذات لوگو و آرم را بصورت گویا تر ارایه كرد و شاخص ترین فرایند موجود در عملكرد یك شغل را بصورت بصری نمایش داد.
لوگو یا نشان تجاری هویت یك سازمان یا شركت بوده و به كمك آن هم نام شركت و هم حوزه فعالیت آن به نمایش گزارده میشود و طراحی آرم شركت از اهمیت بی شماری برخوردار است تا آنجا كه یك لوگو مناسب و مفهومی میتواند در محبوبیت یك برند تاثیر بی شمار داشته باشد.
چگونه لوگو طراحی میشود ؟
در طراحی لوگو آیتم های مختلفی درگیر است و شناخت فعالیت سازمان یا شركت اولین مرحله كار است، پس از شناخت دقیق تواناییها و حوزه فعالیت یك شركت و نیاز و نظر كارفرما یكی از مدل های طراحی لوگو انتخاب میشود.
همواره فرایند طراحی نشانه از اتود زدن روی كاغذ شطرنجی و مفهوم گرایی روی المانها و سمبل نگاری آغاز میشود و فقط رنگ سیاه و سفید قالب اصلی كار را تشكیل میدهد. لوگوهایی كه از ابتدا بصورت رنگی و یا توسط نرم افزار های طراحی پیاده سازی میشوند معمولا در ارایه مفهوم ناتوان تر هستند.
پس از طراحی چند اتود لوگو و دریافت نظرات كارشناسی تیم طراحی لوگو حرفهای ، چند اتود انتخاب شده و روتوش میشوند و جهت دریافت نظر كارفرما ارایه میشوند و در نهایت پس از ادیت و ویرایش اتودها رنگ آمیزی روانشناسی شده و دیحیتال شده و تحویل میگردند.
لوگو، آرم، سمبل، نشانه، نماد ؟!
لوگو ، آرم ، سمبل ، نماد ، نشانه ، نشان نوشته ، مفهوم و هویت و اصالت یك نام را نشان میدهند در حالیكه ذاتا با یكدیگر از نظر خلاقیت و كاربری متفاوت هستند.
لوگو یا نشانه : طرحی گرافیكی خلاقانه و منحصر بفرد مفهومی یا بی معنا
نشانه تصویری : طرحی گرافیكی و بصری ( پیكتوگرام لوگو )
نشان نوشته : طرحی نوشتاری و بصری ( لوگو تایپ )
نشانه تلفیقی : تركیبی از پیكتوگرام و لوگو تایپ
نشانه تك : طرحی از حروف اول نام تجاری ( مونو گرام )
سه بعدی : گونه جدید طراحی پرسپكتیو لوگو دیجیتال
چرا لوگو توسط متخصصین کاری نو طراحی شود ؟
طراحی نماد در عین سادگی كار بسیار دشواری است و نیاز به تجربه ، شناخت و تسلط بر تخصص های مختلف دارد، تا آنجا كه مشاوران مختلف جهت كمك رسانی به تیم های طراحی ، شغل و تخصص كارفرما را برای تیم طراحی تشریح كرده و نقاط ابهام آنها را مرتفع میكنند تا تیم طراحی بتواند با شناخت دقیق از حوزه فعالیت كارفرما و شناخت سایر همكاران بهترین ایده را ارایه كند.
طراحی سمبل كاری یك جانبه نیست و حتی در شرایطی كه لوگو از هر لحاظ مناسب باشد میتواند از نظر كارفرما مورد پسند نباشد ، چرا كه ذاتا كارهای گرافیكی بر اساس سلایق شاخص گذاری میشوند و هیچگاه كسی نمیتواند سلیقه ذاتی كسی را تغییر دهد.
تیم های طراحی لوگو کاری نو ، تركیبی از خلاقیت های مختلف را دور هم جمع آوری كردهاند و همواره ایده های نو را به نمایش قرار میدهند، حضور تخصص های مختلف در تیم های طراحی به ما اجازه مانور بیشتری را در طراحی لوگو، لوگو تایپ ، نشان نوشته ، نشانه و برندینگ میدهد.
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت طراحی لوگو ،آرم و علامت تجاری Rated 4.3 / 5 based on 58 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟