وبسایت های زیادی از ترفندهای مختلف استفاده میکنند تا شما روی لینک های آنها کلیک کنید و با این کار تعداد بازدیدکنندگانشان بالا برود یا بدون این که محصولی برای عرضه داشته باشند از آنها خرید کنید. روشی که این نوع وبسایتها در پیش گرفته اند، میتواند گیج کننده و گمراه کننده باشد.
وبسایت های زیادی از ترفندهای مختلف استفاده میکنند تا شما روی لینک های آنها کلیک کنید و با این کار تعداد بازدیدکنندگانشان بالا برود یا بدون این که محصولی برای عرضه داشته باشند از آنها خرید کنید. روشی که این نوع وبسایتها در پیش گرفته اند، میتواند گیج کننده و گمراه کننده باشد.
اینترنت آزمایشگاه بزرگی است و شما بخشی از آن هستید. هر روز میلیونها تست آنچه را که هنگام مرور آنلاین میبینید، مدیریت میکنند تا توجه شما را به خود جلب کرده و به کلیک بیشتر روی لینک هایشان و صرف هزینه بیشتر وادارتان کنند، ساده ترین نوع آن که شاید برای همه اتفاق افتاده، این است که وقتی به دنبال دانلود آهنگی یا قیمت دستگاهی هستید، وبسایت های زیادی را هماهنگ با جستجوی خود پیدا میکنید، اما با کلیک روی آنها همه چیز میبینید جز موضوع مورد علاقه تان.اعمال و کارهای این نوع وبسایتها اغلب پنهانی است و احتمالا شما هیچ گاه نخواهید فهمید به بخشی از یک حیله بزرگ تبدیل شده اید.
تستA/B در صنعت فناوری دیجیتال شناخته شده و روشی ساده است که تغییرات صفحه شما را مقابل طرح فعلی آزمایش و تعیین میکند که کدام نتایج مثبت تری میدهد. این تست به شما امکان میدهد به بازدیدکنندگان سایت خود دو نسخه از صفحه مشابه را نشان دهید تا آنها برنده را تعیین کنند.تست و بهینه سازی صفحه شما میتواند موجب افزایش درآمد، ثبت نام بیشتر و دانلود زیادتر شود. این تست به این معنی است که صفحات وبی که برای شما به کار میرود لزوما مشابه آنچه برای فرد بعدی نشان داده میشود نیست و میتواند در رنگ ها، عنوان متناوب یا در شبکه های اجتماعی متفاوت باشد. تست A/Bمی تواند به شرکتها کمک کند تا بر احوال افراد یا حتی زندگی عاطفی آنها حکمرانی کنند. بتازگی مشخص شده است شبکه های اجتماعی از تکنیکی برای بررسی حال و احوال کاربران خود بدون اطلاع آنها استفاده میکنند، تلاشی برای تحت نفوذ قرار دادن احساسات کاربران!
پدیده تستA/B به عنوان راهی بی خطر و روشی برای ارتقای وبسایتها ارائه شده است. این روش به طور گسترده برای CRO (Conversion Rate Optimisation) که ابزاری برای ارتقای کارایی وبسایت و سنجش میزان جذب کاربران توسط یک وبسایت است، به کار میرود. آنچه نتیجه گرفته میشود بسیار کارآمد است. البته این روش گاهی نتایج را به گونهای نشان میدهد که اصلا قابل پیش بینی نیست. مثلا سال قبل گوگل آشکار کرد که استفاده از سایه آبی برای لینک های تبلیغاتی در صفحات نتیجه جستجو موجب میشود افراد بیشتری روی لینکها کلیک کنند که در نتیجه درآمد شرکت به میزان ۲۰۰ میلیون دلار افزایش مییابد. همین طور سایت مسافرتی TripAdvisor از تستA/B استفاده و کشف کرد برخی رنگها برای بعضی مردم جاذبه بیشتری دارد. برای نمونه هر وقت کاربران از تبلیغ گوگل به صفحه TripAdvisor برسند، به احتمال زیاد روی دکمه آبی کلیک میکنند، اما کاربران دیگر با ورود به سایت TripAdvisorبه احتمال زیاد رنگ زرد را ترجیح میدهند. حتی برخی نتایج گیج کننده تر است. اخیرا سرویس مراجعه دندانسازی DENTIST ۸۰۰ ۱ عکس های مختلفی را آزمایش کرده است تا بازدیدکنندهها را به بازدید از وبسایت شان تشویق کند. عکسی که بیشترین بازدید را داشت، مربوط به دندانسازی است که دست مردانه خود را روی شانه زنی بیمار قرار داده است. این عکس به دلیل این که هیچ دندانسازی چنین کاری با بیمار خود نمیکند، غیرقابل انتظار بود.
به قول استوارت اولم، مهندس ارشد سایت موتور جستجوی مسافرتی Kayak برخی اوقات دلیل به نتیجه رسیدن نتایج A/B مشخص نیست و فقط آنها به نتیجه میرسند.
بیشتر مثال های تست A/B نسبتا بی ضرر است با این حال در ماه های اخیر استفاده از این تکنیک واکنش های شدیدی به همراه داشته است. برای مبتدیان، تستA/B به منظور تاثیر بر اخباری که میخوانند به کار گرفته میشود. مثلا سایت هایی مانند Slate و Upworthy اغلب بیش از ۲۵ عنوان را با استفاده از نرم افزاری که ویژه این کار طراحی شده، تست میکنند تا ببینند کدام بهتر اجرا میشود. این کار باعث میشود سایت مورد نظر به طور گستردهای به اشتراک گذاشته شود. البته برخی اوقات به دلیل این که ویدئوها یا مقالات این سایتها ناامیدکننده است، مورد تمسخر قرار میگیرند.
برخی شبکه های اجتماعی هم با سوءاستفاده از احساسات کاربران و دروغ پردازی، آنها را به بازدید از سایت شان تشویق میکنند. به زعم برخی افراد تست A/B در عصر جدید مزاحمی بیش نیست. این آزمایش روی سایت های دوستیابیOkCupid نشان میدهد تست های ساده A/B چقدر میتواند تاثیر مستقیمی بر زندگی شما داشته باشد.
کریستین رادر، موسس سایت OkCupid توضیح میدهد یک گروه از کاربران پیامی با موضوع «پیغام جدیدی از [نام فرستنده] دارید» دریافت میکنند، در حالی که گروهی دیگر پیامی با موضوع: پیغام جدید از [نام فرستنده] دارید بعلاوه تصویر یک حلقه گل. عنوان دوم ۴ درصد بهتر عمل میکند. در نظر بگیرید در یک وبسایت با بیش از ۳۰ میلیون کاربر، ۴ درصد رقم کمی نیست. تصور کنید اگر آن ۴ درصد تست را برای یک میلیون کاربر دیگر شرح دهند، آن وقت میشود ۴۰ هزار کلیک. از این ۴۰ هزار نفر شاید ده هزار نفر از آنان فقط به علت همین تست تصادفی با هم دوست شوند.رادر معتقد است با این کار هم شرکت سود میبرد و هم کاربران ارتباطات بیشتری برقرار خواهند کرد. شرکتها فقط با تست های A/B میتوانند به تاثیر این روشها پی ببرند.
یکی از طراحان در این باره میگوید، ممکن است طراحی بگوید که مثلا طرح (الف) درآمد زیادی به ارمغان میآورد، اما طرح (ب) پولسازتر است. استفاده نکردن از فریب های معمول اینترنتی برای کسب درآمد بیشتر خیلی سخت است، بویژه وقتی بدانید رقبای شما از آنها استفاده میکنند. برخی افراد معتقدند شرکت هایی که در دراز مدت چنین کاری میکنند، تنها به اعتبار و موفقیت تجاری خود با عملی غیراخلاقی آسیب میرسانند اما بعضی هم اعتقاد دارند استفاده از تکنیک های فریب و ترغیب افراد برای خرید چیزی حداقل باعث کسب درآمد و سود عده دیگری میشود. موسس سایت OkCupid در این باره معتقد است کاری که آنها میکنند بیشتر مواقع به نفع کاربران است و راه های زیادی پیش روی آنها میگذارد.
در هر حال حداقل اکنون از تست های پنهانی در اینترنت آگاهی دارید و این که چگونه کاربران را وادار به کلیک روی سایت هایشان میکنند و چه بخواهیم چه نخواهیم، به کار خود ادامه میدهند.
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت چگونه قربانی وبسایت ها می شوید Rated 4.5 / 5 based on 6 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟