پیش از آن که شبکه اجتماعی لینکدین (LinkedIn) با رقم عجیب ۲۶ میلیارد دلار به مالکیت مایکروسافت دربیاید، میدانستیم که شرکت Salesforce (فعال در زمینه تولید نرم افزارهای سازمانی و شرکتی) نیز قصد خرید آن را داشته است. اما به تازگی اطلاعاتی در این باره منتشر شده که نشان میدهد جز این دو کمپانی، دست کم سه شرکت دیگر نیز از مشتریان این مرجع کاریابی آنلاین بوده اند.
اما جالب تر از نام مشتریان احتمالی، شیوه توافق مایکروسافت و لینکدین برای انجام این معامله بزرگ است. بر اساس اسناد منتشر شده، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت برای اولین بار در ماه مارس ۲۰۱۶ با همتای خود جف واینر (Jeff Weiner) ملاقات کرد. البته واینر در آن تاریخ با مقامات سه کمپانی دیگر (که نام آنها به طور رسمی فاش نشده) هم دیدارهایی داشته. وبسایت Recode در این میان به نام هایی چون گوگل و فیسبوک اشاره میکند.
به نظر میرسد هرکدام از این خریداران پیشنهادهای خود را، که ترکیبی از پول نقد و خرید سهام بوده، به مدیران لینکدین ارائه داده اند. در میانه های رقابت برای ارائه پیشنهادها بوده که گوگل و فیسبوک به خاطر بالا رفتن بیش از حد قیمت خود را کنار کشیده اند. کمپانی نرم افزاری Salesforce تا لحظه آخر پا پس نکشید، اما نتیجه کار نشان میدهد که این کمپانی علی رغم تمام تلاش هایش، در نهایت حریف جیب پر پول اهالی ردموند نشده است.
حال سوال اساسی در این میان این است که آیا بزرگترین خرید تاریخ مایکروسافت میتواند برای این شرکت سودآور باشد یا نه؟ به خصوص که این کمپانی سابقه انجام خریدهای بزرگ، اما توام با شکستی چون نوکیا را نیز در کارنامه خود دارد.