سرویس اشتراک گذاری خودروی «اوبر» و «لیفت» در حال حاضر در مناطق مختلفی از خاک ایالات متحده مشغول به فعالیت و خدمات رسانی به مسافران درون شهری هستند، اما پروژه تحقیقاتی جدید دانشجویان دانشگاه MIT قصد دارد این ایده را با افزودن سامانه خودروهای هوشمند بدون راننده ارتقا دهد.
در فاز اول از پروژه مشترک MIT و خودروسازی فورد، که از اول ماه سپتامبر عملیاتی میشود، دانشجویان میتوانند با استفاده از خودروهای الکتریکی کوچکی در محوطه دانشگاه و خیابان های شهر تردد کنند. ویژگی خودروهای مذکور این است که علاوه بر داشتن ابعادی کوچک، مجهز به سامانهای هوشمند برای جلوگیری از برخورد با عابرین پیاده هستند. همین دو ویژگی سبب میشود که این ماشینها بتوانند بدون خطر در پیاده روهای دانشگاه نیز رفت و آمد کنند.
در طی ۵ ماه گذشته، گروه توسعه دهنده با استفاده از سنسورهای LiDAR نصب شده بر روی خودورهای خود، الگویی معنادار از شیوه رفتار و حرکت عابرین پیاده در محوطه دانشگاه را به دست آورده اند. با ترکیب این اطلاعات با برخی داده های دیگر از جمله برنامه کلاس ها، وضعیت آب و هوا، و حتی «حالات متغیر دانشجویان و اساتید در زمان امتحانات پایان ترم»، تیم طراح میتواند بهترین مسیر برای عبور این خودروهای هوشمند در هر روز را پیش بینی نماید.
نتیجه چنین پروژهای علاوه بر راه اندازی یک شبکه اشتراک گذاری خودروی بسیار کارآمد برای دانشگاه، ارتقای سامانه تشخیص عابرین پیاده برای برنامه «Smart Mobility» کمپانی فرود خواهد بود.
به مرور و با افزایش دقت و کارایی سامانه مسیریابی، به زودی نیاز به راننده یا هر فرد ناظری در این خودروها به طور کامل از بین خواهد رفت. در حال حاضر در شهر آمستردام هلند هم اتوبوس های بدون راننده در حال رساندن مسافرین به فرودگاه شهر هستند.