یا پس از چند سال کار با اینترنت و بودن در فضای وب فکر میکنید در ابتدایی ترین موضوع، یعنی سرچ گوگل حرفهای هستید؟ توصیه میکنیم حتما این مقاله را بخوانید.
سرچ کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی ترین کارهایی است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. در میان بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در سرچ روزانه مردم دنیا دارد.
تا جایی که “گوگل کردن”به فعل تبدیل شده و معادل سرچ کردن در اینترنت به حساب میآید.
اما به راستی چقدر با ریزه کاری های سرچ کردن آشنایی داریم؟ مثلا خود شما چقدر طول میکشد تا با سرچ به محتوای مورد نظرتان برسید؟ اگر این زمان برای شما طولانی است با دانستن چند نکته کوچک میتوانید سرچ خود را بهبود دهید و زودتر به محتوای مورد نظرتان برسید.
در ابتدا لازم است بگوییم که جستجوی گوگل بر مبنای کلمات کلیدی است که وارد میکنید. هر چه این کلمات دقیق تر باشند، موتور گوگل شما را زودتر به محتوای مورد نظرتان میرساند.
وقتی عبارت information and communications technology را در تایپ میکنید، گوگل به دنبال صفحاتی میگردد که این سه عبارت در آن وجود داشته باشد. در این حالت ترتیب برای گوگل اهمیتی ندارد.
چیزی که در بین عموم جا افتاده این است که استفاده از کلمات زیاد برای سرچ بد است. این باور درست نیست. چون استفاده از کلمات محدود هم گستره سرچ شما را بسیار بزرگ میکند. برای جستجو استفاده از سه تا پنج واژه مناسب است.
سرچ کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی ترین کارهایی است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. در میان بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در سرچ روزانه مردم دنیا دارد
● عملگر “”
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (”“) قرار داد.
اگر میخواهید این عبارت را دقیقا به همین ترتیب جستجو کنید کافی ست آن را در کوتیشن قرار دهید.
“information and communications technology”
دقت کنید در گوگل عباراتی که میان کوتیشن قرار میگیرند نباید بیشتر از ده کلمه باشد. گوگل بیشتر از ده کلمه را نمیپذیرد.
● عملگر «یا»
گوگل از یای منطقی پشتیبانی میکند. بدین معنا که اگر دنبال کلمهای خاص «یا»بجای آن کلمهای دیگر میگردید، میتوانید در بین این دو کلمه از «یا»استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان»آنگاه گوگل دنبال سایتهایی میگردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.
حالا فرض کنید میخواهید به دنبال صفحاتی بگردید که یا دارای عبارات information باشند یا communication و یا technology. در این حالت از عملگر OR استفاده میکنیم. عملگرهای منطقی در گوگل دقیقا بر همان مبنای ریاضی کار میکنند.
Information OR communications OR technology
همچنین میتوانید به جای عبارت OR از علامت مخصوص آن | (پایپ نامیده میشود) استفاده کنید.
▪ از آوردن حروف اضافه خودداری کنید
گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهائی را لیست مینماید که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمة پیوند دهندة “و”استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و… بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن “گذراندن تعطیلات در شمال”بهتر است تنها بنویسید: “تعطیلات شمال”.
خودف گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون “کجا”و “چطور”را از کلمات مورد جستجو حذف مینماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو میشوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم میدهند.
● عملگر +
همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی میکند، ولی در صورتی که شما ضروری میدانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، میتوانید با قرار دادن یک علامت “+”در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “+”یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).
راه دیگر مقید نمودن گوگل برای جستجوی کلمهای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (”“) قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم دنبال داستان جنگ ستارگان ۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل کلمة I را مورد جستجو قرار نمیدهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و یا “Star Wars Episode I”بنویسیم.
در جستجوهای گوگل، عبارتی مانند to، a، the و مانند اینها دور ریخته میشود و به حساب نمیآید. اگر میخواهید این عبارتها حتما در سرچ لحاظ شوند کافیست از علامت + استفاده کنید.
● عملگر
علامت (منفی) نیز کاربرد جالبی دارد و بسیار کارآمد است. فرض کنید به دنبال محتوایی هستید که دارای عبارت information and communications technology باشد ولی از شرکت apple در آن حرفی زده نشده باشد. برای این کار کافی است مانند نمونه زیر سرچ کنید.
“information and communications technology”–“apple”
با این کار، گوگل تمام محتواهایی که عبارت information and communications technology را دارد پیدا میکند و آنهایی که کلمه apple در آنها ذکر شده را فیلتر میکند و سپس نتایج را به شما نشان میدهد.
● عملگر *
ترفند دیگری که نیاز دارید، * است. فرض کنید دنبال محتوایی هستید که دقیقا نمیدانید برای سرچ کردن آن باید از چه واژهای استفاده کنید. کافی است به جای واژهای که نمیدانید از علامت * استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.
microsoft * windows
اگر بخواهید به دنبال عنوان های یک سایت مشخص بگردید چه میکنید؟ با تایپ کردن عبارت INTITLE در مقابل اسم سایت، عناوین برایتان به نمایش در خواهد آمد. البته این در شرایطی ایت که برای صفحات آن وبسایت اینتایتل تعریف شده باشد.
فرض کنید میخواهید دوربین دیجیتالی بخرید و محدوده قیمت برای تان اهمیت دارد. چه طور سرچ میکنید؟ برای این منظور کافیست از “…”استفاده کنید. برای مثال:
Camera digital $۸۰۰…۱۰۰۰
● عملگر SITE
اگر به دنبال موضوعی در سایت خاصی هستید، میتوانید از عبارت site: در قسمت سرچ بهره ببرید. با این کار گوگل تنها صفحاتی را به عنوان نتیجه نشان تان میدهد که مربوط به سایت ذکر شده باشند.
همچنین اگر محقق هستید و به سرچ دقیق احتیاج دارید، میتوانید از صفحه جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search و به آدرس http://www.google.com/advanced_search مراجعه کنید.
قبل از سرچ کردن کمی روی معنای عبارت فکر کنید و بهترین کلید واژهها برای جستجو را بیابید و استفاده کنید.
● کلمات اصلی تر را بنویسید
همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو لازم است که کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که میتوانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر نمائید. برای مثال بجای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید “نقاش”بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید “پیکاسو”. یا اینکه بجای “اتومبیل”بهتر است بنویسید “پژو”و یا…
همچنین دقت نمائید تا کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیحات درباره آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن “گذراندن یک شب خوب در تهران”بهتر است تایپ کنید “هتلهای تهرانیا پس از چند سال کار با اینترنت و بودن در فضای وب فکر میکنید در ابتدایی ترین موضوع، یعنی سرچ گوگل حرفهای هستید؟ توصیه میکنیم حتما این مقاله را بخوانید.
سرچ کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی ترین کارهایی است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. در میان بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در سرچ روزانه مردم دنیا دارد.
تا جایی که “گوگل کردن”به فعل تبدیل شده و معادل سرچ کردن در اینترنت به حساب میآید.
اما به راستی چقدر با ریزه کاری های سرچ کردن آشنایی داریم؟ مثلا خود شما چقدر طول میکشد تا با سرچ به محتوای مورد نظرتان برسید؟ اگر این زمان برای شما طولانی است با دانستن چند نکته کوچک میتوانید سرچ خود را بهبود دهید و زودتر به محتوای مورد نظرتان برسید.
در ابتدا لازم است بگوییم که جستجوی گوگل بر مبنای کلمات کلیدی است که وارد میکنید. هر چه این کلمات دقیق تر باشند، موتور گوگل شما را زودتر به محتوای مورد نظرتان میرساند.
وقتی عبارت information and communications technology را در تایپ میکنید، گوگل به دنبال صفحاتی میگردد که این سه عبارت در آن وجود داشته باشد. در این حالت ترتیب برای گوگل اهمیتی ندارد.
چیزی که در بین عموم جا افتاده این است که استفاده از کلمات زیاد برای سرچ بد است. این باور درست نیست. چون استفاده از کلمات محدود هم گستره سرچ شما را بسیار بزرگ میکند. برای جستجو استفاده از سه تا پنج واژه مناسب است.
سرچ کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی ترین کارهایی است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. در میان بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در سرچ روزانه مردم دنیا دارد
● عملگر “”
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (”“) قرار داد.
اگر میخواهید این عبارت را دقیقا به همین ترتیب جستجو کنید کافی ست آن را در کوتیشن قرار دهید.
“information and communications technology”
دقت کنید در گوگل عباراتی که میان کوتیشن قرار میگیرند نباید بیشتر از ده کلمه باشد. گوگل بیشتر از ده کلمه را نمیپذیرد.
● عملگر «یا»
گوگل از یای منطقی پشتیبانی میکند. بدین معنا که اگر دنبال کلمهای خاص «یا»بجای آن کلمهای دیگر میگردید، میتوانید در بین این دو کلمه از «یا»استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان»آنگاه گوگل دنبال سایتهایی میگردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.
حالا فرض کنید میخواهید به دنبال صفحاتی بگردید که یا دارای عبارات information باشند یا communication و یا technology. در این حالت از عملگر OR استفاده میکنیم. عملگرهای منطقی در گوگل دقیقا بر همان مبنای ریاضی کار میکنند.
Information OR communications OR technology
همچنین میتوانید به جای عبارت OR از علامت مخصوص آن | (پایپ نامیده میشود) استفاده کنید.
▪ از آوردن حروف اضافه خودداری کنید
گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهائی را لیست مینماید که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمة پیوند دهندة “و”استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و… بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن “گذراندن تعطیلات در شمال”بهتر است تنها بنویسید: “تعطیلات شمال”.
خودف گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون “کجا”و “چطور”را از کلمات مورد جستجو حذف مینماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو میشوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم میدهند.
● عملگر +
همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی میکند، ولی در صورتی که شما ضروری میدانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، میتوانید با قرار دادن یک علامت “+”در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “+”یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).
راه دیگر مقید نمودن گوگل برای جستجوی کلمهای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (”“) قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم دنبال داستان جنگ ستارگان ۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل کلمة I را مورد جستجو قرار نمیدهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و یا “Star Wars Episode I”بنویسیم.
در جستجوهای گوگل، عبارتی مانند to، a، the و مانند اینها دور ریخته میشود و به حساب نمیآید. اگر میخواهید این عبارتها حتما در سرچ لحاظ شوند کافیست از علامت + استفاده کنید.
● عملگر
علامت (منفی) نیز کاربرد جالبی دارد و بسیار کارآمد است. فرض کنید به دنبال محتوایی هستید که دارای عبارت information and communications technology باشد ولی از شرکت apple در آن حرفی زده نشده باشد. برای این کار کافی است مانند نمونه زیر سرچ کنید.
“information and communications technology”–“apple”
با این کار، گوگل تمام محتواهایی که عبارت information and communications technology را دارد پیدا میکند و آنهایی که کلمه apple در آنها ذکر شده را فیلتر میکند و سپس نتایج را به شما نشان میدهد.
● عملگر *
ترفند دیگری که نیاز دارید، * است. فرض کنید دنبال محتوایی هستید که دقیقا نمیدانید برای سرچ کردن آن باید از چه واژهای استفاده کنید. کافی است به جای واژهای که نمیدانید از علامت * استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.
microsoft * windows
اگر بخواهید به دنبال عنوان های یک سایت مشخص بگردید چه میکنید؟ با تایپ کردن عبارت INTITLE در مقابل اسم سایت، عناوین برایتان به نمایش در خواهد آمد. البته این در شرایطی ایت که برای صفحات آن وبسایت اینتایتل تعریف شده باشد.
فرض کنید میخواهید دوربین دیجیتالی بخرید و محدوده قیمت برای تان اهمیت دارد. چه طور سرچ میکنید؟ برای این منظور کافیست از “…”استفاده کنید. برای مثال:
Camera digital $۸۰۰…۱۰۰۰
● عملگر SITE
اگر به دنبال موضوعی در سایت خاصی هستید، میتوانید از عبارت site: در قسمت سرچ بهره ببرید. با این کار گوگل تنها صفحاتی را به عنوان نتیجه نشان تان میدهد که مربوط به سایت ذکر شده باشند.
همچنین اگر محقق هستید و به سرچ دقیق احتیاج دارید، میتوانید از صفحه جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search و به آدرس http://www.google.com/advanced_search مراجعه کنید.
قبل از سرچ کردن کمی روی معنای عبارت فکر کنید و بهترین کلید واژهها برای جستجو را بیابید و استفاده کنید.
● کلمات اصلی تر را بنویسید
همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو لازم است که کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که میتوانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر نمائید. برای مثال بجای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید “نقاش”بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید “پیکاسو”. یا اینکه بجای “اتومبیل”بهتر است بنویسید “پژو”و یا…
همچنین دقت نمائید تا کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیحات درباره آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن “گذراندن یک شب خوب در تهران”بهتر است تایپ کنید “هتلهای تهران
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟