واکنش گرا (ریسپانسیو) چیست؟ از آنجا که امروزه فناوری به یک بخش ضروری از زندگی روزمره تبدیل شده است در نتیجه میبایست طیف گستردهای از دستگاه هایی که کاربران به واسطه آنها قادر به دسترسی به اینترنت هستند را در نظر گرفت. زیرا انعطاف پذیری، کلید موفقیت کسب و کار به خصوص کسب و کار آنلاین است. امروزه کاربران از بیشمار نمایشگر در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده میکنند. همان طور که در معماری، با بهره گرفتن از تكنولوژی مدرن این امكان را فراهم میآورند تا بتوان اجزاء و تجهیزات مختلف را به طور خودكار كنترل نمود، طراحی وب سایت واکنش گرا نیز رویکرد مناسبی است که طراحان وب را قادر میسازد تا با پیاده سازی وب سایت انعطاف پذیر، نسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش دهد. تا چندی پیش برای نمایش یک وب سایت در موبایل، طراحی و برنامه نویسی مجزا تحت عنوان Mobile version یا سایت موبایل محور انجام میشد. در این نوع طراحی، سرور با توجه به شناسه مرورگر کاربر تشخیص میداد که کاربر سایت را با موبایل بازدید میکند در این حالت محتوای موبایل را در همان آدرس به او نشان میداد یا او را به URL مخصوص موبایل هدایت مینمود.
اهمیت طراحی وب سایت واکنش گرا (RESPONSIVE) - با طراحی سایت واکنش گرا دیگر نیازی نیست که برای هر گجت موجود در بازار یک سایت اختصاصی طراحی کرد.
- در طراحی سایت واکنش گرا که به Responsive Web Design مشهور است، ساختار لایههای سایت به صورت شناور طراحی میشود که باعث تنظیم عرض صفحه، سایز متن و ... در ابعاد مختلف میشود که این کار به صورت کاملا خودکار انجام میشود.
- سایت واکنش گرا برای واکنش سایت نسبت به تغییر دستگاه های مختلف مانند تبلت، موبایل، لپ تاپ، تلویزیون های هوشمند و همچنین تغییر رزولوشنها مورد استفاده قرار میگیرد.
- یک شرکت پیشرو و موفق بایستی اطلاعات کسب و کار خود را به بهترین نحو ارایه و نسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش مناسب دهد.
- با توجه به این امکان بی نظیر کاربر تعامل بهتری با سایت برقرار کرده و این تکنیک تاثیر مثبت و جذب بیشتری روی کاربر خواهد داشت.
چرا واکنش گرا (Responsive) - صرفه جویی در هزینه
- قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن (Responsive) به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد (گرچه هنوز هم این اتفاق نیفتاده)، شرکتها اگر میخواستند نسخه موبایل برای سایت خود طراحی کنند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی میکردند. تصور کنید اگر میخواستید مثلا برای ۳ ابزار آی پد، آی فون و کامپیوتر های معمولی قالب طراحی شود چه هزینه ای میبایست پرداخت میکردید. نکته جالب اینجاست که اگر روزی وسیله جدید به بازار معرفی و به سرعت فراگیر شود، باز دوباره باید هزینه جدید صرف شود تا برای این ابزار جدید، قالب طراحی گردد. زیبایی قالب واکنش گرا آنجا خود را نشان میدهد که شما سایتتان برای هر ابزاری که در بازار وجود دارد، خود را هماهنگ کرده و نیازی به طراحی دوباره قالب نیست. به عبارتی یک قالب برای تمام ابزارها.
- صرفه جویی در زمان
- با توجه به تجربهای که در زمینه طراحی سایت کسب کرده ایم میدانیم که همیشه “وقت” یکی از الویت های مشتریان است. زمانی که فقط با یک پروژه (در یک نوبت)، قالبی طراحی میشود که در تمام ابزارها با سایزهای مختلف به خوبی نمایش داده میشود، زمان به شدت کاهش خواهد یافت.
- سبقت از رقیبان
- از آنجایی که طراحی واکنش گرا هنوز در ابتدای راه است، احتمال اینکه رقیبان شما از این ویژگی بهرمند باشند کم است. داشتن این ویژگی به بازدیدکنندگان شما میگوید کار شما در همه زمینهها حرفه ایست و همچنین بسیار جلوتر از رقیبان خود حرکت میکنید. در نظر داشته باشید که شما سایتی در اختیار دارید که نه تنها در تمام مانیتورها بلکه در همه ابزارهای موجود در بازار به زیبایی و بدون مشکل به نمایش درمی آید. همین مساله باعث سبقت شما از رقیبان میشود.
- افزایش ترافیک سایت
- تقریبا ۱۵ درصد از کاربران اینترنت، با موبایل خود به وب گردی میپردازند. شما تصور کنید اگر سایتی در اختیار نداشته باشید که در ابزارهای موبایل به خوبی به نمایش در بیاید، تعداد زیادی از کاربرانی که میتوانید داشته باشید را از دست میدهید. پس شما میتوانید هم اکنون که قصد سفارش یک سایت را دارید با کمی هزینه بیشتر، کاری کنید که تمام افرادی (با هر ابزاری) که وارد دنیای نت میشوند سایت شما را نیز بتوانند به بهترین شکل ممکن مشاهده کنند. چه از این بهتر؟!
- جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content)
- تصور کنید که دو نسخه سایت، یکی برای کامپیوترهای معمولی و یکی هم برای موبایل، در اختیار دارید. با توجه به اینکه این دو سایت، یک سایت هستند اما برای نقاط مختلف مطالبشان هم یکی است. روبات گوگل که هر چند وقت یک بار سری به سایت شما میزند پس از ایندکس کردن نسخه ابتدایی به سراغ نسخه موبایل میرود و مطالب نسخه دوم را به عنوان “تکراری” یا “Duplicate” میشناسد که در صورت اتفاق افتادن این موضوع رنکینگ سایت شما بسیار نزول خواهد کرد. اما در صورتی که شما یک سایت واکنش گرا برای تمام ابزارها در اختیار داشته باشید تمام مطالبتان در همین یک سایت قرار خواهد گرفت و از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content) جلوگیری خواهد شد. پس میبینید که داشتن قالب واکنش گرا شما را در امر SEO نیز یاری خواهد کرد.
به طور خلاصه میتوان از مزایای طراحی واکنش گرا به موارد زیر اشاره داشت:
نیاز به راهاندازی نسخه موبایل جداگانه برای سایت شما نیست و هزینههای توسعه و نگهداری وبسایت کاهش خواهد یافت. در طراحی سایت یک نگاه واحد وجود دارد و دیگر شاهد چند پارگی نسخه های مختلف سایت خود نیستید. تمامی صفحات شما یک آدرس (URL) دارند. تا به حال به این فکر کرده اید که اگر نسخه موبایل جداگانهای برای یک سایت داشته باشید و کاربری از طریق موبایل وارد سایت شده و لینکی را با دوست خود که با لپتاپ کار میکند به اشتراک بگذارد چه خواهد شد؟ با طراحی واکنشگرا دیگر نگران نوع دستگاه کاربر سایت خود نیستید. لپتاپ؟ تبلت؟ موبایل؟ یا حتی دستگاهی که هنوز وارد بازار نشده؟ مهم نیست شما همه را پشتیبانی میکنید!
آیا وب سایت واکنش گرا خود را تهیه کردهاید؟ متوجه سودهای حاصل از این تغییر شده اید؟ هم اکنون موقع تغییر و ارائه سایت در محتوایی جدید و قالبی پیشرو میباشد.