بازاریابی آنلاین یا آفلاین؟ پولی یا ارگانیک؟ اجتماعی یا سنتی؟ بازاریابی محتوایی که جدیداً زیاد در موردش میشنویم چیست؟
فکر میکنید تمام راز و رمز های بازاریابی را میدانید؟ در حوزهی بازاریابی انتخاب های زیادی وجود دارد. تاکتیک های بازاریابی متعددی در دسترس هست. اساساً خیلی چیزها هست که میتوان یاد گرفت و در انجامشان مهارت پیدا کرد. به این ترتیب، چگونه باید شیوهی مناسب برای بازاریابی کسب و کار خود را انتخاب کرد؟
سازمان هایی مثل SBA توصیه میکنند کسب و کار های کوچک ۷ تا ۸ درصد از کل بودجهی خود را به بازاریابی اختصاص دهند. دیگر نهادها نیز عموماً بازهای بین ۵ تا ۱۰ درصد را برای این کار پیشنهاد میدهند. اما اگر اساساً به دنبال پاسخ سؤال اشتباهی رفته باشیم چه؟ به جای متمرکز شدن روی پیروی از تاکتیکها و مسیری که دیگران رفته اند، شاید بهتر باشد سؤال متفاوتی بپرسیم.
جونا برگر در آخرین کتاب خود با عنوان «اثرگذاری غیرمستقیم: نیروهای ناپیدای شکل دهندهی رفتار» از بازاریابان میخواهد لحظهای مکث کنند و در وهلهی اول به کشف عواملی بپردازند که بر رفتار خریدار تأثیر میگذارند. اغلب بازاریابان به دنبال این هستند که هر طور شده و با هر تعداد تاکتیک ممکن، پیام خود را بر سر مشتری هدف خود بکوبند. اما شاید بهتر باشد تاکتیک متفاوتی اتخاذ کنیم. شاید بهتر باشد بگردیم و ببینیم چگونه میتوان بر مشتری هدف تأثیر گذاشت. البته منظور جونا از این تأثیر، اثرگذاری غیر مستقیم یا پنهانی است که بر رفتار ما انسانها تأثیر میگذارد.
این روزها برای بازاریابی اثربخش باید بتوان راه خود را از میان تمام شلوغیها و درهم برهمی های دنیای امروز باز کرد تا نهایتاً صدایمان شنیده شود. اما انجام دادن همان کاری که همه دارند انجام میدهند برای آن دسته از کسانی که هنوز برندی برای خود شکل ندادهاند جواب نمیدهد.
اولین و مهم ترین اشتباه ما این است که به جای تلاش برای شناختن مشتریان و جذب آنها، اثرگذاری بر آنها و خدمت رسانی به آنها، حس میکنیم باید بیش از اندازه روی محصول خود (خدمات، فناوری، خرده فروشی و یا هر چیز دیگر) وقت صرف کنیم. از همین رو بسیاری از شرکتها همان ابتدا رمق خود را از دست میدهند چرا که موفق نمیشوند به پیدا کردن نکات ریز اما اساسی در مورد مشتری خود انرژی کافی اختصاص دهند.
مشتریان امروزی تحت تأثیر دوستان، همکاران محل کار، بررسی های آنلاین، توئیت ها، تصاویر اینستاگرامی، و ویدیو های فیسبوکی و فهرست بلندبالایی از این نامها هستند؛ فهرستی که تمامی ندارد. درک اثرگذاری اجتماعی و کشف پتانسیل آن میتواند همان کلیدی باشد که همهی ما برای باز کردن قفل بازاریابی مان به دنبالش هستیم.
اما اگر اغراق را کنار بگذاریم، واضح است که هیچ کلید جادویی وجود ندارد. آنچه که هست راه هایی است که به واسطهی آنها میتوان درک بهتری از مشتریان هدف پیدا کرد. اگر هر یک از ما عوامل مؤثر بر رفتار خود را شناسایی کنیم، شاید بتوانیم تکنیک هایی طراحی کنیم که به ارتباطی منحصر به فرد با مشتریان هدفمان منجر شوند؛ به این میگویند بازاریابی اثربخش.
اثرگذاری غیرمستقیم نیز به همین موضوع میپردازد و کمی در آن عمیق تر میشود. دیگران گاهی الهام بخش ما میشوند و گاهی نیز انگیزهی ما را میگیرند. اگر دوست دارید در مورد آنچه گفته شد بیشتر بدانید، سعی کنید از زاویهی کسب و کار خودتان به قضیه نگاه کنید. شاید به این ترتیب بتوانید در اثرگذاری غیر مستقیم بر مشتریانتان اثربخش تر عمل کنید.
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت اثرگذاری غیرمستقیم؛ بازاریابی مورد علاقه رهبران بزرگ دنیای کسب و کار Rated 4.5 / 5 based on 2 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟