علی رغم اینکه اپ استور اپل تقریبا نصف دانلودهای پلی استور گوگل را دارد، اما کوپرتینوییها دو برابر مبلغی که گوگل به توسعه دهندگان بابت دانلود و پرداخت های درون برنامه ای میدهد را میپردازد. این یعنی در حالت میانگین، عرضه اپلیکیشن روی اپ استور اپل، چهار برابر سودمندتر از ساخت و ارائه اپلیکیشنی روی دستگاه های اندرویدی است.
دلایل خاصی برای این مسئله وجود دارد. اندروید معمولا بازار پایین رده را پوشش کامل میدهد، جایی که کارت های اعتباری به سختی گیر میآیند (مثل کشور خودمان) و در نتیجه خرید مستقیم بسیار دشوار است و سهم اندرویدیها را از خرید پایین میآورد.
در محدوده قیمت 250 تا 300 دلار، تلفن های همراه اندرویدی، 25 الی 50 درصد از آیفونها ارزان تر هستند. علت اصلی این عنوان شده که بسیاری از خریداران تلفن های اندرویدی، دسترسی به خرید اپلیکیشنها ندارند.
سالها پیش، اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام و فلیپ بورد در ابتدا روی iOS عرضه میشدند و سپس به گوگل پلی استور میآمدند و به نوعی این اتفاق هنوز هم رخ میدهد.
ماه گذشته بود که اپل در WWDC اعلام کرد از ابتدای شروع به کار اپ استور تاکنون به توسعه دهندگان 50 میلیارد دلار پرداخت کرده. 25 میلیارد دلار ابتدایی را طی 6.5 سال و 25 میلیارد دوم فقط طی 1.5 سال پرداخت شده بود که این نشان از رشد خریداران دارد.