تحقیق جدیدی در کانادا نشان میدهد از زمانیکه انسانها به اینترنت دسترسی پیدا کردهاند، کمتر میتوانند به دانستههایشان اعتماد کنند و بگویند که چیزی میدانند.
پرفسور اوان اف. ریسکو از دپارتمان روانشناسی در دانشگاه واترلو و تیمش از حدود 100 شرکتکننده پرسشهایی درمورد اطلاعات عمومی مانند نامگذاری پایتخت فرانسه پرسیدند. این افراد بیان کردند که آیا جواب را میدانند یا خیر. نیمی از این افراد دسترسی به اینترنت داشتند و وقتی گفتند که جواب را نمیدانند مجبور شدند در اینترنت پاسخ را جستجو کنند. نیمی دیگر هم به اینترنت دسترسی نداشتند.
داشتن دسترسی به اینترنت باعث شده بود افراد برای اعلام جواب سوالات، محتاطتر بوده و مرددتر باشند. این تیم دریافتند کسانی که دسترسی به وب داشتند، 5 درصد بیشتر این احتمال برایشان وجود داشت که بگویند پاسخ را نمیدانند. بعلاوه، دربرخی موارد، افرادی که به اینترنت دسترسی داشتند نسبت به کسانی که این امکان را نداشتند، اظهار داشتند که احساس میکنند کمتر میدانند.
به گفته ریسکو،”با گسترش و فراگیری اینترنت، ما تقریبا بدون وقفه به حجم وسیعی از اطلاعات وصل میشویم و وقتی این اطلاعات در دسترس باشد، افراد کمتر میتوانند به دانش
خودشان متکی باشند.”
با تفسیر و بررسی نتایج، پژوهشگران اینطور گمان میکنند که دسترسی به اینترنت میتواند موجب شود گفتن این جمله که چیزی میدانید، کمتر قابل قبول و پذیرفته باشد اما درست نیست!
همچنین این امکان وجود دارد که شرکتکنندگان در این آزمایش وقتی دسترسی به اینترنت داشتند، با احتمال کمتری بگویند که چیزی نمیدانند چون جستجوی آنلاین میتواند جوابهایشان را تائید کرده یا کنجکاویشان را پاسخ دهد و فرایند فهمیدن هم خوشایند و مطلوب است.
ریسکو میگوید:” نتایج ما نشان داد دسترسی به اینترنت روی تصمیمات ما درباره چیزهایی که میدانیم یا نمیدانیم تاثیر میگذارد. ما امیدواریم این تحقیق منجر به رشد فهم ما دراین
باره شود که دسترسی آسان به اطلاعات انبوه چطور میتواند روی رفتار و تفکر ما تاثیرگزار باشد.”
لطفاً در مورد مطلب فوق ستاره بدهید :
طراحی سایت فراگیری اینترنت و طرز تفکر Rated 4.5 / 5 based on 2 reviews.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟